منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای پستان / تشخیص و درمان گالاکتوره

تشخیص و درمان گالاکتوره

در مقاله قبل به علایم و علل گالاکتوره و ترشح نابجای شیر از پستان اشاره کردیم. با توجه به افزایش بیماریهای پستان درخانمها و سرطان سینه و با توجه به اینکه امروزه بانوان آگاه ، نسبت به سلامت خود و مخصوصا بافت پستان اهمیت بیشتری قایل هستند ، قطعا به جزئی ترین علایم هم حساس بوده و جهت تشخیص علت و درمان بیماریهای پستان و نیز غربالگری سرطان پستان ، در اسرع وقت به بهترین جراح زنان مراجعه می کنند .

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنید؟

هر چند ترشح مایع شیری ممکن است علت خاصی نداشته باشد اما در برخی موارد نشانه یک بیماری جدی می تواند باشد . در صورتی که ترشح مایع شیری خصوصیات زیر را داشته باشد حتما باید ان را جدی گرفت و در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان و یا جراح مراجعه کرد:

تشخیص علت گالاکتوره:

خانمی که با مشکل ترشح شیر از پستان به متخصص زنان و یا جراح مراجعه میکند در قدم اول تحت معاینه سینه قرار میگیرد. ترشح از نوک پستان در صورتی که بطور خود بخودی و بدون تحریک و فشار دادن نوک سینه باشد ، علامتی با ارزش و قابل بررسی محسوب می شود . با صلاحدید پزشک جراح ، آزمایش پرولاکتین و در صورت نیاز تصویربرداری مانند سونوگرافی پستان ویا ماموگرافی انجام می شود. در صورتی که هورمون پرولاکتین بسیار بالا باشد و یا با علایم بینایی و سردرد همراه باشد حتما نیاز به انجام MRI مغز و بررسی هیپوفیزخواهد بود.

آزمایش پرولاکتین :

گالاکتوره بدلیل افزایش هورمون پرولاکتین در خون رخ می دهد . هورمون پرولاکتین بسیار حساس بوده و جهت اندازه گیری میزان آن درخون ، باید شرایط خاصی رعایت شود تا تفسیر آن دقیق باشد. در صورتی که آن شرایط رعایت نشود میزان پرولاکتین در خون بطور کاذب بالا گزارش خواهد شد. در مقاله جداگانه ای در مورد شرایط آزمایش پرولاکتین مفصل توضیح داده خواهد شد.

درمان قطعی گالاکتوره :

چند روش برای درمان گالاکتوره وجود دارد که انتخاب بهترین روش درمان به علت آن بستگی دارد. اگر علت ایجاد گالاکتوره مصرف یک سری از داروهای خاص مانند قرص ضد بارداری یا داروهای اعصاب باشد، با خودداری از ادامه مصرف آن ها ، تغییر دوز داروها و یا جایگزینی با داروی مناسب که البته تحت نظر پزشک معالج باید انجام شود ، گالاکتوره قطع خواهد شد. درمان دارویی و جراحی نیز در موارد ذیل مناسب است:

1- درمان دارویی گالاکتوره:

داروهای کاهش دهنده سطح پرولاکتین عمدتا در موارد افزایش خفیف تا شدید هورمون پرولاکتین در خون تجویز می شوند. در طی مصرف دارو و نیز پس از اتمام دوره مصرف ، سطح هورمون شیر مجدد در خون اندازه گیری می شود. درمان بیماری زمینه ای ( مانند تنبلی تخمدان ، کم کاری تیروئید و ....) نیز باعث کاهش پرولاکتین می گردد.

2- درمان جراحی گالاکتوره :

در مواردی که تومور بزرگ هیپوفیز عامل افزایش پرولاکتین و گالاکتوره باشد ، مخصوصا در صورتی که مشکل بینایی و سردرد وجود داشته باشد ، برداشتن تومور هیپوفیز به درمان کمک میکند.

کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش یکی از بهترین پزشکان جراح زنان اصفهان ، مشاوره و تشخیص و درمان بیماریهای پستان و نیز معاینه سینه انجام می شود. شما عزیزان می توانید با ثبت نوبت اینترنتی مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین