منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی

آمنیوسنتز

آمنیوسنتز در اصفهان :

آمنیوسنتز یک تکنیک تشخیص پزشکی دوران بارداری، قبل از تولد میباشد که در طی آن مقدار کمی ازمایع آمنیون گرفته میشود و مورد بررسی ژنتیکی قرارمیگیرد.این مایع حاوی سلولهای زنده جنینی و مواد مختلف دیگر میباشدکه توسط جنین تولید شده و حاوی اطلاعات مهمی درباره سلامتی جنین شما میباشد. آمنیوسنتز علاوه بر بررسی از نظر سندرم داون و بیماریهای کروموزومی به منظور تعیین وضعیت جنین از نظر ابتلا به سایر بیماریهای ژنتیکی نیز کاربرد دارد. در این موارد می بایست وضعیت ژنتیکی خانواده و افراد مبتلا از قبل تعیین شده باشد.

بهترین زمان انجام آمنیوسنتز:

بهترین زمان انجام آمنیوسنتز در سه ماههٔ دوم بارداری میباشد ( 18-15هفتگی ). قبل از انجام آمنیوسنتز بایستی سونوگرافی حاملگی از نظر محل جفت و سن دقیق حاملگی انجام شود.آمنیوسنتز برای همه مادران باردار توصیه نمیشود بلکه تنها در مادرانی انجام میگیرد که سن آنان بالای ۳۵ سال باشد یا در شیوه های دیگر غربالگری در زمره بارداری های پر خطر طبقه بندی شده باشند.

علل مهم انجام آمنیوسنتز :

1- سطح غیر طبیعی مارکرهای بیوشیمییایی در ازمایش غربالگری اول
2- نتایج غیر طبیعی در سونوگرافی
3- سابقۀ فامیلی مثبت برای اختلالات ژنتیکی
4- بارداری هایی با ریسک ناهنجاریهای کروموزوم
5- دارا بودن سابقه بارداری و یا فرزند مبتلا به نقص مادرزادی یا اختلالات کروموزومی

روش انجام امنیوسنتز:

امنیوسنتز توسط برخی پزشکان متخصص زنان انجام میشود.قبل از شروع پروسه آمنیوسنتز، برای کاهش درد ناشی از سوزنی که برای کشیدن مایع آمنیونی استفاده میشود، از بیحسی موضعی برای مادر استفاده میشود. بعد از اینکه محل مورد نظر بیحس شد، سوزن از دیواره شکم و سپس از دیواره رحم عبور میکند و بالاخره به کیسه آمنیونی میرسد. به کمک هدایت سونوگرافی از روی شکم ، پزشک کیسه آمنیونی را در محلی دورتر از جنین، سوراخ میکند و حدود 20-15 میلی لیتر از مایع آمنیونی را با سرنگ خارج میکند.سوراخ ایجاد شده در کیسه حاملگی خودبخود ترمیم شده و مایع خارج شده نیز ظرف 48-24 ساعت مجدد تولید میشود ..اگرآمنیوسنتز برای تشخیص ژنتیکی پیش از تولد استفاده شود، سلولهای جنینی از مایع استخراج شده جدا میشوند. سپس این سلولها به محیط کشت منتقل میشوند تا تکثیر و برای مراحل بعدی یعنی فیکس کردن و رنگآمیزی آماده شوند. زیر میکروسکوپ سلولها برای وجود یا عدم وجود ناهنجاری بررسی میشوند. معمولترین ناهنجاریهای یافت شده سندرم داون ( تریزومی21 ) ، تریزومی 18 و سندرم ترنر میباشد.

مراقبت های پس از آمنیوسنتز :

در روز اول انجام این روش معمولا توصیه به استراحت نسبی میشود.بهتر است تا چند روز از ارتباط جنسی خودداری کنید.کار سنگین انجام ندهید.معمولا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست .اگر متخصص زناان و زایمان شما شیاف یا امپول پروژسترون را تجویز کرده اند حتما بطور منظم آن را استفاده کنید. سعی کنید مایعات بیشتری بنوشید.

عوارض آمنیوسنتز:

بعصی مادران باردار مخصوصا افرادی که سابقه سقط داشته اند نگران عوارض امنیوسنتز هستند.معمولا بعد از امنیوسنتز عارضه ای پیش نمی اید ولی بدلیل سوراخ شدن کیسه حاملگی احتمال نشت مایع و حتی سقط وجود دارد که البته درصد ان بسیاربسیار کم است.به همین دلیل متخصص زنان و زایمان بایستی در انتخاب مادران برای امنیوسنتز نهایت دقت و وسواس را داشته باشد.این روش به هر کسی پیشنهاد نمی شود.

دقت آمنیوسنتز چقدر است ؟

دقت آمنیوسنتز در صورتی که نمونه براداری صحیح انجام شود ، حدود 100 درصد است . برخی منابع می گویند دقت تشخیصی امنیوسنتز در کل حدود99/4 درصداست که 0/6 درصد باقیمانده مربوط به خطای فنی در نمونه گیری و عدم جمع اوری مناسب از نمونه و یا عدم رشد سلولهای جنینی در محیط کشت میباشد.

امنیوسنتز بهتر است یا سل فری؟

امنیوسنتز و سل فری هر دو جهت تشخیص ناهنجاری های کروموزومی عمده در جنین بکار می روند و هر دو دقت بسیار بالا نزدیک به 100 درصد دارند. سل فری راحت تر و بدون عارضه تر ولی دقت ان کمی از امنیوسنتز کمتر است. تشخیص اینکه کدام روش برای کدام مادر باردار مناسب تر است به عهده متخصص زنان و زایمان شما می باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید ؟

در صورت احساس خیس شدن و یا مشاهده خروج مایع یا خونریزی واژینال ، گرفتگی یا انقباض رحم، تب ، قرمزی و التهاب شدید و یا حرکات غیر طبیعی جنین حتما پزشک متخصص زنان خود را مطلع سازید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح ومتخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی از جمله بهترین پزشکان فوق تخصص زنان اصفهان هستند که میتوانید جهت انجام امنیوسنتز به ایشان مراجعه بفرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین