منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اقدامات تشخیصی و غربالگری / سونوگرافی واژینال در بارداری

سونوگرافی واژینال در بارداری

کابرد سونوگرافی در بارداری :

یکی از اقدامات ضروری درکل دوران بارداری ، انجام سونوگرافی است که به تأیید بارداری در درجه اول و سپس مشخص نمودن موقعیت ساک حاملگی کمک میکند . در طی مراقبت های دوران بارداری به دفعات و هر بار به هدف خاصی که مد نظر متخصص زنان و زایمان است ، سونوگرافی انجام می شود. سونوگرافی در بارداری به دو روش شکمی و واژینال می تواند انجام شود.

کاربرد سونوگرافی واژینال در بارداری :

موارد استفاده از سونوگرافی واژینال در بارداری عبارتند از:

بهترین زمان سونوگرافی واژینال در بارداری:

بهترین زمان سونوگرافی واژینال بارداری ، سه ماهه اول حاملگی است که از همان ابتدای بارداری ( هفته 5-6 حاملگی ) قابل انجام است. اما با بزرگ شدن رحم و افزایش سن حاملگی ، سونوگرافی شکمی ارجح است. سونوگرافی سلامت جنین (غربالگری NT و آنومالی اسکن ) نیز بصورت شکمی انجام می شوند. جهت بررسی طول سرویکس در هر زمان از بارداری ، سونوگرافی از راه واژن ارجح و دقیق تر است.

خطرات سونوگرافی واژینال در حاملگی:

بعضی از خانمهای باردار در مورد عوارض سونوگرافی واژینال در بارداری نگرانی دارند و بر این تصور هستند که ممکن است سونوگرافی از راه واژن به جنین آسیب زده و دچار سقط جنین شوند. پروب سونوگرافی فقط وارد واژن می شود و به جنین که در داخل رحم قرار دارد هیچ تماس و برخوردی ندارد و خانمهای باردار می توانند با اطمینان خاطربه پزشک خود اجازه استفاده از سونوگرافی واژینال را بدهند . انجام سونوگرافی واژینال باعث خونریزی و عفونت نشده و حتی در صورت ایجاد لکه بینی ، نیز جای نگرانی نیست.

ممنوعیت سونوگرافی واژینال در بارداری :

انجام سونوگرافی واژینال بدون درد بوده و عارضه خاصی در بارداری ندارد اما اگر کیسه آب در طول بارداری پاره شده باشد ، به دلیل افزایش احتمال ایجاد عفونت درکیسه آب و جنین ، انجام سونوگرافی واژینال در بارداری توصیه نمی گردد.همچنین در موارد جفت سر راهی می توان سونوگرافی وازینال انجام داد اما بهتر است با احتیاط انجام شود.

جهت رزرو نوبت اینترنتی مطب دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص بیماریهای زنان ، زایمان و نازایی اصفهان ، به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مژگان [ 1402-11-10 ]
درود بر شما ممنون از مطالب مفیدی که توضیح دادید سوالی که برای من پیش،آمده این است که آیا در بارداری اول حتی اگر علائم خاصی زن باردار نداشته باشد لازم به اندازه گیری طول سرویکس نیست؟

خانم بویه [ 1402-05-23 ]
عالی و کامل خدا قوت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین