منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

حاملگی پرخطر

در اغلب موارد ،دوران بارداری برای زنان یک فرایند کاملا طبیعی است که بدون هیچ عارضه ای طی شده و نوزاد سالمی هم بدنیا می آید.اما همیشه هم تمامی بارداری‌ها راحت و بدون دردسر سپری نمی شوند و برخی از زنان دچار مشکلاتی می‌شوند که در رده حاملگی پرخطر قرارمیگیرند که در این موارد لازم است مراقبت و ارزیابی های بیشتری توسط متخصص زنان و زایمان انجام شود.

حاملگی پر خطر چیست؟

بارداری زمانی بعنوان حاملگی پرخطر شاخته می‌شود که خطر بروز برخی عوارض بارداری وجود داشته باشد که مادر، کودک یا هر دو را در معرض خطر قرار می‌دهد. بارداری‌های پرخطر باید زیر نظر پزشکمتخصص زنان سپری شوند تا مادر و جنین هر دو در صحت و سلامت بسر برند. مادران باردار با مراجعه به متخصص زنان و اطلاع از وجود حاملگی پرخطر لازم است تحت مراقبت دایمی متخصص زنان و زایمان باشند تا با کمترین خطر و به بهترین شکل دوران بارداری پرخطر را سپری کنند. پزشک متخصص شما در تمام طول دوران بارداری به دقت و از نزدیک شما را تحت نظر دارد تا بروز هرمشکلی را سریع و زودهنگام تشخیص دهد.

چه عواملی احتمال بروز بارداری پرخطر را افزایش می‌دهند؟

1- سن مادر:

یکی از رایج‌ ترین دلایل حاملگی پرخطر، مسأله‌ سن مادر است. زنانی که سن آنها در زمان بارداری کمتر از 18 و بیش از 35 سال ( بارداری در سن بالا ) است، بیش از دیگران در معرض بروز برخی از عوارض هستند. خطربروزسقط جنین و ناهنجاریهای ژنتیکی جنین در سن بالای 40 سال افزایش می‌یاید.

2- قد و وزن مادر:

قد و وزن مادر نیز عامل موثر دیگردر حاملگی پرخطر می باشد. اگر وزن مادر کمتراز 45 کیلوگرم باشد احتمال تولد نوزاد با وزن کم بیشتر می شود. وزن بالای مادر او را به دیابت بارداری و افزایش فشار خون مبتلا می کند.

3- مصرف سیگار ، الکل و مواد مخدر:

کشیدن سیگار توسط مادر باردار،ممکن است موجب محدودیت رشد جنین در داخل رحم ، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم ، سقط جنین وبیماری های مادرزادی قلبی جنین شود.و مادر را در وضعیت بارداری پرخطر قرار دهد .اگر مادر نوشیدنی الکلی مصرف کند، فرزند او مشکلات رفتاری شدید پیدا کردهو در برخی موارد باعث عقب ماندگی ذهنی او می شود. سوء مصرف مواد مخدر نه تنها به سلامت مادر آسیب می رساند بلکه می تواند باعث تولد نوزاد نارس ، توقف در رشد ، عقب ماندگی ذهنی و یا اعتیاد جنین به مواد مخدرو حاملگی پرخطر شود.

4- بیماری‌های مادر قبل از بارداری :

بیماریهایی مانند فشار خون بالا ، بیماریهای مزمن مانند اختلالات قلب ، کلیه و ریه ، دیابت ، بیماریهای خود ایمنی ، سرطان ، بیماریهای مقاربتی و یا HIV می توانند مادر و جنین را در معرض خطر قرار دهند و مادر در وضعیت بارداری پرخطر قرار میگیرد.

5- سابقه مشکلات در بارداری قبلی :

داشتن سابقه سقط جنین ، مسمومیت بارداری در حاملگی قبلی ، دیابت بارداری ، نوزاد با وزن بالا یا با وزن پایین ، زایمان زودرس ، نوزاد ناهنجار ، خونریزی در بارداری ، جداشدن زودرس جفت ، محدودیت رشد داخل رحمی جنین ، پارگی زودرس کیسه آب ، نوزاد مرده ، زایمان سخت ، سابقه آمبولی ، دریافت خون و.... نیز از عوامل مهم حاملگی پرخطر می باشند.

6- بیماری‌ها و شرایط مادر دردوران بارداری :

حتی در صورتی که در زمان آغاز بارداری خود در سلامتی کامل بسر می‌برید، امکان آن وجود دارد که در حین بارداری به بیماری یا اختلالی دچار شوید که جنین و نوزاد شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مسمومیت بارداری ، دیابت بارداری ، کم خونی شدید ، نارسایی سرویکس ، بارداری دو قلویی یا چند قلویی ، نازایی و بارداری با روشهای کمک باروری ، جفت سر راهی و سایر ناهنجاری های جفت ، خونریزی ، افزایش یا کاهش حجم مایع کیسه آب ، محدودیت رشد داخل رحمی جنین ، مصرف داروهای خاص و......باعث حاملگی پرخطر شده و مادر نیازمند مراقبتهای ویژه و ویزیت مکرر توسط متخصص زنان و زایمان می باشد.

مراقبتهای دوران بارداری پرخطر را در بخش بعدی دنبال فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان دراصفهان ، فوق تخصص نازایی و آی وی اف

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین