منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / تشخیص حاملگی خارج رحمی

تشخیص حاملگی خارج رحمی

روشهای تشخیص بارداری خارج رحمی:

تشخیص حاملگی نابجا به علت طیف وسیع تظاهرات بالینی ( از بیماران بدون علامت گرفته تا افرادی که با علایم شکم حاد و شوک مراجعه میکنند ) کار پیچیده و دشواری است .گاهی بدلیل قطعی نبودن تشخیص ، متخصص زنان و زایمان بیمار را بدقت تحت نظر گرفته و آزمایشات و سونوگرافی را تا حصول اطمینان از حاملگی نابجا تکرار میکند. تشخیص دقیق و به موقع توسط پزشک زنان و مراجعه منظم و به موقع بیمار بسیاراهمیت دارد چرا که درصورت دیر مراجعه کردن ممکن است وضعیت اورژانسی و تهدید کننده حیات مادر بعلت پارگی لوله و خونریزی شدید داخل لگن اتفاق افتاده و عوارض جبران ناپذیری بجا بگذارد.

بهترین روش تشخیص حاملگی خارج رحمی:

1- شرح حال و علایم بالینی :

تشخیص در مرحله اول با شرح حال دقیق صورت میگیرد.معمولا خانمها از بارداری خود اطلاعی ندارند و با شکایت بی نظمی پریود و لکه بینی به متخصص زنان و نازایی مراجعه میکنند. در شرح حال علاوه برلکه بینی وتأخیر پریود ، گاهی درد خفیف زیر شکم نیز وجود دارد. درد شدید شکم ، تهوع و استفراغ ، احساس سنگینی زیر شکم و....در موارد شدید تر بروز میکند. زمانی که بیمار دیر به پزشک مراجعه کند و پارگی لوله اتفاق می افتد خونریزی داخل شکم رخ داده و بیمار با درد حاد شکم و افت فشار مراجعه میکند.

2- آزمایش خون:

با انجام آزمایش حاملگی و مثبت شدن آن و علایم مشکوک ، تشخیص احتمالی مطرح میشود.ممکن است تشخیص حاملگی خارج رحم و افتراق ان از بارداری طبیعی در مراحل اولیه دشوار باشد ودر اکثر موارد نیاز به پیگیری دقیق بیمار توسط متخصص زنان و زایمان با تکرارتیتراژ و سونوگرافی هست.غلظت هومرمون حاملگی در خون ارتباطی با سایز توده حاملگی نابجا ندارد. بنابراین تیتراژ بتا بایستی بطور سریال چک شده وهر 48 ساعت تکرارشود . با توجه به میزان افزایش آن ، تشخیص برای متخصص زنان محرزتر میشود.

3- سونوگرافی واژینال :

انجام سونوگرافی واژینال در بررسی ساختارهای لگنی ( رحم و تخمدان ) بدلیل حساسیت و دقت بالاتر بر سونوگرافی از روی شکم ارجحیت دارد.در مراحل اولیه که عدد بتا کم و سن حاملگی پایین است هیچ نشانه واضحی از بارداری در سونوگرافی دیده نمی شود. با پیگیری بیمار در روزهای آتی ، کم کم ساک بارداری در داخل ویا خارج رحم در لوله ها رؤیت میشود.انجام سریال سونوگرافی همراه با آزمایش تیتر بتا به متخصص زنان در تشخیص کمک میکند. سایزو اندازه توده در سونوگرافی و وجود قلب جنین یا عدم تشکیل قلب و....در تعیین برنامه درمانی اهمیت دارد.

4- سونوگرافی داپلر:

داپلر سونوگرافی یا سونورنگی معمولا بطور روتین انجام نمیشود.اما در مواردی که سونوگرافی واژینال معمولی مشکوک باشد میتواند کمک کننده باشد.

5- لاپاراسکوپی :

لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی و تست استاندارد اصلی برای تشخیص حاملگی خارج رحمی بوده ودر موارد خاص که تشخیص با روشهای دیگر قطعی نباشد استفاده میشود. با لاپاراسکوپی ، لوله های فالوپ و لگن بخوبی قابل مشاهده و ارزیابی است.مزیت این روش ، امکان تشخیص و درمان همزمان می باشد.

6- کورتاژ تشخیصی

توصیه فوق تخصص ناباروری اصفهان:

با توجه به احتمال عود در افرادی که سابقه این مشکل را داشته اند ، بهتر است جهت پیشگیری از عود بارداری خارج رحمی ، قبل از اقدام به بارداری تحت نظر بهترین جراح و فوق تخصص نازایی باشید زیرا تشخیص به موقع و درمان مناسب به منظور حفظ لوله ها و باروری ، اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین خانمهایی که علت ناباروری آنها عامل لوله ای است در معرض حاملگی خارج رحم قرار دارند و بایستی به محض باردار شدن در اسرع وقت به پزشک معالج خود جهت سونوگرافی و اقدامات لازم مراجعه فرمایند.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان ، فوق تخصص ناباروری ، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان هستند.شما عزیزان میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین