منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / مکمل های ضروری دوران بارداری

مکمل های ضروری دوران بارداری

کمبود ویتامین در بارداری :

ویتامین ها و مواد معدنی ، موادی هستند که در دوران بارداری ، بدن مادر باردار به میزان کم به انها نیاز دارد اما همین مقدار کم برای رشد و نمو جنین و عملکرد طبیعی و نیز برای اینکه دوران بارداری به سلامت طی شود ، مهم هستند. کمبود این ویتامین ها در زنان و بویژه در دوران بارداری ، بدلیل نیاز مادر و جنین ، و با توجه به اینکه تأمین ویتامین ها بطور کامل و صرفا از طریق تغذیه امکان پذیر نیست ، نسبتا شایع می باشد . کمبود ویتامین ها با عوارضی همراه هستند که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

مکمل های ضروری دوران بارداری :

ویتامین ها یا محلول در آب هستند یا محلول در چربی . بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری دوران بارداری که در اغلب بارداری‌ها تنها با دریافت رژیم غذایی تامین نمی‌شوند عبارتند از:
آهن ، اسید فولیک ، ید ، کلسیم ، روی
ویتامین A ، ویتامین B ، ویتامین C و ویتامین D

عوارض کمبود ویتامین ها در بارداری :

کمبود ویتامین ها ممکن است منجر به سقط ، زایمان زودرس و نیز نقایص جنینی شوند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

فقر آهن :

شایعترین عارضه کمبود آهن در بدن ، کم خونی است. خانمهای بارداری که جثه بزرگی دارند ، بارداری دوقلویی ، مصرف نامنظم آهن و سابقه کم خونی قبل از بارداری دارند باید میزان بیشتری آهن مصرف کنند. عوارض کمبود آهن در مقاله کم خونی در بارداری اشاره شده است . بدلیل ایجاد عوارض گوارشی مانند یبوست و تهوع لازم است قرص آهن در زمان خاص مصرف شود که در مقاله بعدی توضیح خواهیم داد.

کمبود اسید فولیک :

اسید فولیک یکی از ضروری ترین مکمل های دوران بارداری است و چون عدم دریافت اسید فولیک کافی باعث نقص لوله عصبی و مغز می شود، توصیه شده مصرف آن از سه ماه قبل از حاملگی شروع شود.

کمبود ویتامین A:

کمبود شدید ویتامین A منجر به بیماری شب کوری می شود. اما در مادر باردار باعث تشدید کم خونی و زایمان زودرس می گردد. میزان ویتامین A مورد نیا مادر کم است و نیاز به مصرف مکمل جداگانه ای نیست. مسمومیت با ویتامین A ممکن است باعث نقایص جنین در هنگام تولد شود.

کمبود ویتامین D:

کمبود ویتامین دی در زنان ایرانی شایع بوده و باعث کاهش باروری و سقط می گردد. مصرف آن باعث جذب بیشتر کلسیم نیز می گردد. مصرف بیش از حد ویتامینD و یا با دوز بالا نیز باعث مسمومیت می شود. بنابراین از مصرف ویتامین دی با دوز 50000 واحد در بارداری باید خودداری کنید.

کمبود کلسیم :

در زنان باردار میزان نیاز به کلسیم دو برابر افراد غیر حامله است. کلسیم از طریق مصرف لبنیات و شیر و.. تا حدودی تأمین می شود اما هنوز هم برای نیاز جنین و بارداری کم است که بصورت مکمل توسط متخصص زنان تجویز می گردد. در صورت کمبود کلسیم مادر دچار پوکی استخوان و درد های استخوانی ، کمر درد ، درد دندان و افتادن دندانها می شود .

کمبود ید :

ید برای عملکرد تیروئید مادر و جنین ضروری است و با توجه به کمبود ید در مناطقی از کشور، امروزه از نمکهای غنی شده با ید استفاده می شود . کمبود ید باعث کم کاری تیروئید و در نتیجه نقایص تکامل عصبی ، عقب ماندگی ذهنی و نیز بیماری کرتینیسم در موارد شدید می گردد.

بهترین مکمل بارداری :

همه مادران باردار می خواهند فرزند سالم با وزن مناسب و زیبا و باهوش بدنیا بیاورند و قطعا میخواهند از بهترین مکمل های بارداری و بهترین داروهای تقویتی استفاده کنند. بعنوان متخصص زنان و زایمان اصفهان توصیه میکنم :

بهترین زمان مصرف مکمل های بارداری :

جهت پیشگیری از عوارض کمبود ویتامین در بارداری بنا به تشخیص متخصص زنان و زایمان ، در هر سه ماهه اول ، دوم و سوم بارداری مکمل تجویز می شود و برای جذب بهتر ویتامین ها لازم است در نحوه مصرف آنها دقت شود. بهترین زمان مصرف مکمل ها در مقاله بعدی توضیح داده خواهد شد.

جهت مراقبت های دوران بارداری ، مشکلات بارداری و نیز زایمان تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان می توانید از راهنمایی و مشاوره با دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان زایمان و زیبایی ، فوق تخصص ناباروری اصفهان بهره مند شوید. نوبت اینترنتی مطب دکتر منصوره پژمان منش از طریق سایت امکان پذیر می باشد.
تلفن تماس : 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهره سعیدی [ 1403-02-19 ]
خانم دکتر قربونتون برم. شما مکمل های ضروری بارداری را چه خوب و کامل توضیح دادین . من باردارم رفتم پیش ماما یه کیسه دارو تقویتی به من دادن . با وضعیت معده و تهوع نمی تونم همه را بخورم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

تغییر جنسیتتغییر جنسیت

آنچه مسلم است این است که فرد از زمانی که تغییرات هورمونی قبل از بلوغ شروع می شوند ، تغییرات و تفاوتهایی مانند تمایل غیر طبیعی به همجنسان را ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین