منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید در بارداری

اثر بارداری بر تیروئید :

تغییرات هورمونی در طی بارداری بر سطح هورمون‌های تیروئید در خون تأثیر می‌گذارد. در سه‌ ماهه‌ اول ، هورمون بارداری یعنیhCG که شبیه به هورمون TSHاست، باعث افزایش تولید هورمون‌های تیروئید می‌شود . همچنین در سه ‌ماهه‌ سوم، حجم غده‌ تیروئید 30 درصد افزایش می یابد که همه‌ این تغییرات طبیعی است. با توجه به این تغییرات طبیعی ، تفسیر آزمایشات تیروئید در طی بارداری کمی دشوارتر از موارد غیر بارداری است.

کم کاری تیروئید در بارداری :

در طی سه ماه اول بارداری، جنین كاملا وابسته به هورمون‌های تیروئید مادر است كه از جفت عبور نموده و به جنین می‌رسند. پس از پایان سه ماه اول بارداری، غده تیروئید جنین فعالیت خود را شروع کرده و هورمون تیروئید تولید می‌كند. از این زمان تا پایان بارداری جنین برای تولید هورمون تیروئید نیاز به ید دارد كه باید از طریق مادر به او برسد.از آنجا که هورمون‌های تیروئید برای رشد و سلامت مغز و دستگاه عصبی جنین ضروری هستند ( مخصوصأ در سه‌ ماهه‌ اول که تیروئید جنین در حال رشد است و جنین کاملاً به هورمون تیروئید مادر متکی است ) ، انجام ازمایش تیروئید و در صورت لزوم ، درمان به موقع بسیار مهم است . بانوانی که در گذشته سابقه‌ کم‌ کاری تیروئید و یا سابقه‌ خانوادگی اختلالات تیروئید را دارند ، بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به کم کاری تیروئید در دوران بارداری هستند.

علایم کم کاری تیروئید در بارداری :

علایم کم کاری تیروئید در بارداری مانند خستگی ، یبوست ، افسردگی و کم حوصلگی ، ورم دست و پا ، افزایش وزن ، ریزش مو ، مشکلات پوستی و....ازبسیاری حالات و علایم طبیعی دوران بارداری قابل افتراق نیستند. بنابراین توصیه می کنیم در صورت بروز چنین علایمی تحت نظر یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان ، تشخیص و درمان به موقع انجام شود.

عوارض کم کاری تیروئید در بارداری :

علاوه بر مشکلاتی مانند ناباروری و سقط مکرر که در اثر کم کاری تیروئید در خانمها ایجاد می شوند ، در دوران بارداری نیز عوارضی ایجاد می شوند.جنین‌هایی که در سه‌ ماهه‌ اول بارداری ، به میزان کافی هورمون تیروئید را دریافت نمی‌کنند ، ممکن است با مشکلات پیشرفته‌ عصبی متولد شوند. اگر کم‌ کاری تیروئید در بارداری درمان نشود ، ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

تشخیص کم کاری تیروئید در بارداری :

با مراجعه خانم باردار به متخصص زنان و زایمان در اوایل بارداری و شروع مراقبت های بارداری و مسجل شدن بارداری ( تشکیل جنین و قلب در سونوگرافی ) ، ازمایشات سه ماهه اول بارداری که شامل ازمایش تیروئید هم هست در خواست می شود. در صورت تشخیص کم کاری تیروئید ، درمان دارویی با دوز مناسب شروع می شود.

درمان کم کاری تیروئید در بارداری :

به محض تشخیص کم کاری تیروئید ، بایستی درمان هورمونی توسط پزشک متخصص صورت گیرد.لازم به ذکر است که داروی لووتیروکسین که برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شود در بارداری کاملا بی خطر است.

کم کاری تیروئید قبل از بارداری :

افرادی که از قبل از بارداری ، دچار کم کاری تیروئید بوده اند ، با شروع دوره بارداری ، نه تنها باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند ، بلکه بایستی با انجام ازمایش تیروئید و مراجعه به پزشک متخصص ، دوز مناسب آن را دریافت کنند ( گاهی لازم است دوز دارو افزایش یابد ) .

جهت دریافت نوبت و انجام مراقبت های دوران بارداری و پیشگیری از سقط ، تحت نظر دکتر منصوره پژمان منش که از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان و زایمان اصفهان هستند ، می توانید به سامانه نوبت دهی اینترنتی مطب مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین