منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری زنان / نقش تغذیه در سقط مکرر

نقش تغذیه در سقط مکرر

امروزه محققان ، روی یکی دیگر از دلایل ناشناخته سقط مکرر یعنی تغذیه تمرکز کرده‌اند. قطعا کمبود برخی ویتامین ها و یا وزن غیر نرمال می تواند یکی از عوامل سقط باشد. عوامل محیطی نیز تاثیراتی هرچند نامحسوس بر میزان قابلیت باروری افراد دارند که البته بیشتر توسط خود زوجها نادیده گرفته می شود .

ارتباط سقط و وزن بدن :

بررسی‌ها نشان داده که چاقی یا لاغری مفرط تأثیری منفی بر باروری و تخمک‌ گذاری دارد و حتی در صورت بارداری ، می تواند باعث سقط جنین شود. این موضوع به ویژه زمانی که اندکس توده بدنی ( BMI ) پایین ‌تر از ۵/۱۸ یا بالاتر از ۳۰ باشد بیشتر می‌شود. اما بیش از وزن آنچه اهمیت دارد ، چربی‌های دور شکم است .جالب است بدانید داشتن وزن بالا بر تخمدان ، آندومتر و رحم هم تأثیر می‌گذارد و هر میزان اضافه وزن بالاتر برود کیفیت تخمک پایین‌ تر آمده و رشد جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سقط جنین در بانوانی که اضافه وزن دارند ، بسیار دیده می‌شود و فرقی نمی‌ کند که این خانم‌ها طبیعی باردار شده باشند یا به روش مصنوعی . به همین دلیل ، خانم‌هایی که مایل به بارداری با روش مصنوعی‌ ( آی وی اف ) هستند و دچاراضافه وزن یا چاقی می باشند ، ابتدا باید وزن خود را کاهش دهند. سقط مکرر می‌تواند بر بارداری های بعدی هم تأثیر منفی بگذارد.

سقط و کمبود ویتامین :

تحقیقات نشان داده زنانی که دچار سقط مکرر می‌شوند، ممکن است دچارکمبود ویتامین B یا اسیدفولیک باشند. حتی برخی از آن‌ها مشکل ژنتیکی دارند که از جذب اسید فولیک جلوگیری میکند و اگر تغذیه آن‌ها حاوی مقدار کمی اسیدفولیک باشد، کمبود آن می‌تواند اثر مضری بر جنین بگذارد. این دسته از زنان در صورتی که به طور مرتب ویتامین‌های گروه B را مصرف کنند از سقط پیشگیری خواهد شد و در صورتی که طی دوران بارداری و قبل از آن اسیدفولیک مصرف کنند، سقط جنین ۵۷ درصد کاهش خواهد یافت. کمبود ویتامین دی هم ، با تاثیر بر سیستم ایمنی و سیستم تولید مثل ، ممکن است باعث سقط و ناباروری گردد.

عادات تغذیه ای و سقط :

از جمله مواد غذایی دیگری که گاهی احتمال سقط را افزایش می‌دهد ، مصرف قهوه است. جالب است بدانید احتمال سقط در صورتی که میزان مصرف کافئین در روز از ۲۵۰ میلی‌ گرم یا دو فنجان قهوه بالاتر برود به شدت افزایش می‌یابد. نکته دیگر اینکه باید متوجه کافئین در چای ، برخی نوشیدنی ها ( سوداها ) و شکلات هم بود.

اثر الکل و دخانیات بر باروری و سقط :

لازم به ذکر نیست که بگوییم مصرف نوشیدنی‌های الکلی تا چه حد مضر است زیرا این موضوعی است که به اثبات رسیده و تاکنون در مورد آن بسیار بحث شده است.مصرف سیگار و قلیان نیز با تاثیر بر تخمک و اسپرم و کاهش کیفیت آنها باعث کاهش کیفیت جنین و در نتیجه سقط می شود.

آلودگیهای محیطی و سقط :

الودگی های محیطی شامل آلودگی آب ، آلودگی هوا ، مواد شیمیایی موجود در محیط شغلی ، استرس ، مصرف مواد نگهدارنده موجود در صنایع غذایی و محصولات کارخانه ای می تواند با تاثیر بر کروموزومها و جهش های ژنی و اثر بر تقسیمات سلولی ، باعث سقط جنین شوند.

اگر شما هم با مشکل سقط جنین مواجه هستید توصیه میکنیم با پزشک فوق تخصص نازایی و سقط مکرر مشورت کنید . جدای از اقدامات تشخیصی ، پزشک متخصص با مشاوره به شما کمک میکند تا با شناسایی واگاهی از اثرات مضر عوامل محیطی و تغذیه ای و موارد دیگر ، سبک زندگی خود را اصلاح کرده و درجلوگیری از سقط و ناباروری ، در کناردرمانی که پزشک متخصص زنان و سقط مکرر برای شما در نظر گرفته ، نقش مؤثری ایفا کنید.

دکتر منصوره پژمان منش ، از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان ، نازایی و سقط مکرر در اصفهان می باشند . جهت هماهنگی می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین