منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

انواع کم خونی در بارداری :

اکسیژن از طریق اتصال به هموگلوبین که پروتئین اصلی گلبولهای قرمزخون است ، به اعضای بدن می رسد و آهن یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین است . در زمان بارداری بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. کم خونی و کمبود آهن باعث کمبود اکسیژن در بدن شده و در نتیجه مادر باردار و رشد جنین را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع شایعتر کم خونی در بارداری ، آنمی فقر آهن و تالاسمی می باشند که بطور جداگانه توضیح داده خواهند شد.

کم خونی فقر آهن در بارداری :

کم خونی فقر آهن یکی از شایعترین انواع انمی دربانوان و نیز دوران بارداری است . جنین در دوران بارداری از ذخیره اهن بدن مادر استفاده می کند. کم خونی خفیف در دوران بارداری طبیعی است زیرا ذخیره آهن در بدن اکثر خانمها کافی نیست . در سه ماهه اول بارداری نیاز جنین به اهن زیاد نبوده و ذخیره آهن بدن مادر برای نیاز اندک جنین کفایت می کند اما در سه ماهه دوم و مخصوصا ماهه سوم بارداری رشد و تکامل اعضای جنین نیاز به مصرف آهن بیشتری دارد و اگر مادر کم خونی شدید داشته باشد ، رشد جنین کاملا تحت تأثیر قرار می گیرد.

علایم کم خونی در بارداری :

کم خونی خفیف در دوران بارداری معمولا علایم شاخص و واضحی ندارد و ممکن است با حالات طبیعی دوران بارداری اشتباه گرفته شود. به همین دلیل حتی بدون وجود علایم ، آزمایش کم خونی بطور روتین برای مادران باردار درخواست می شود.

علل کم خونی در بارداری :

همانطور که اشاره شد کم خونی خفیف در بارداری در اکثر خانمها وجود دارد و معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند. در صورتی که بارداری ناخواسته باشد مادر باردار فرصت تشخیص و جبران کم خونی را ندارد ، اما در موارد دیگر درمان کم خونی قبل از باردای امکان پذیر است.عوامل آنمی در بارداری شامل :

تشخیص کم خونی در بارداری :

اکثر خانمها قبل از بارداری با مراجعه به متخصص زنان و زایمان و انجام مشاوره و اقدامات قبل از بارداری ، با آمادگی لازم اقدام به بارداری می کنند . آزمایشات قبل بارداری توسط متخصص زنان و زایمان درخواست شده و در صورت نیاز ، درمان کم خونی انجام می شود.درطی مراقبت های بارداری در سه ماهه اول و دوم و سوم بارداری نیز آزمایش CBC جهت چک هموگوبین خون انجام می شود . در سه ماهه دوم بارداری بدلیل رقیق شدن خون ، کم خونی خفیف طبیعی در نظر گرفته می شود و نیاز به درمان ندارد.

عوارض کم خونی در بارداری :

انمی یا کم خونی شدید در بارداری ، تهدید کننده سلامت مادر و جنین بوده و عوارض جبران ناپذیری بدنبال دارد. به همین دلیل آنمی در بارداری را باید جدی گرفت .

  1. زایمان زودرس
  2. رشد ناکافی جنین در رحم ( IUGR )
  3. تولد نوزاد با وزن پایین
  4. مرگ و میربالاتر مادر و جنین
  5. احتمال بالاتر مرگ در اثر خونریزی در حین زایمان
  6. تضعیف سیستم ایمنی مادر و نوزاد

درمان قطعی کم خونی در بارداری :

در صورت تشخیص آنمی در مادر باردار ، درمان کم خونی باید انجام شود .درمان معمولا با مصرف مکمل های آهن انجام می شود. البته علاوه بر اسید فولیک ، آهن از مکمل های ضروری دوران بارداری است که معمولا برای همه مادران باردار تجویز می شود اما در صورت کم خونی قابل ملاحظه ، دوز بالاتری مورد نیاز است. همچنین بعضی از خانمها که مشکل گوارشی مثلا سابقه بیماری سوء جذب و یا جراحی روده و یا کم خونی شدید داشته باشند ، آهن تزریقی توسط هماتولوژیست تجویز می گردد. بهترین درمان کم خونی در بارداری با توجه به شدت کم خونی و شرایط مادر تعیین می شود.

دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی و ای وی اف اصفهان

جهت مشاوره و درمان بیماریهای زنان ، انواع جراحی های زیبایی و درمان ناباروری و تعیین جنسیت ، بصورت حضوری و یا با رزرو نوبت اینترنتی از وبسایت ، مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین