منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

حاملگی مول

تعریف مول :

حاملگی مول یا در اصطلاح بچه خوره به مواردی گفته می شود که جفت رشد بیش از حد و غیر طبیعی داشته باشد .در حاملگی مولار، پرزهای جفتی دچار ورم و رشد بیش از حد شده و کل حفره رحم را اشغال می کنند ، اما گاهی ( بندرت ) در لوله رحمی و یا تخمدان هم ایجاد می شوند.حاملگی مول به دو صورت کامل و ناقص دیده می شود.

علت حاملگی مولار :

مول یا بچه خوره از لقاح تخمک غیر فعال با اسپرم و تقسیمات سلولی غیر طبیعی ایجاد می شود و به همین دلیل ترکیبات متنوع کروموزومی در محصولات حاملگی مولار دیده می شود. در بارداری مول کامل ، یک تخمک خالی توسط یک یا دو اسپرم بارور می شود و تمام مواد ژنتیکی از پدر خواهد بود. در چنین شرایطی، کروموزوم ها از تخمک مادر از دست می روند و یا غیر فعال می شوند و کروموزم های پدر، کپی خواهد شد.
در بارداری مول ناقص، کروموزوم های مادر وجود دارند اما پدر، دو جفت کروموزوم خواهد داشت. در نتیجه ، رویان تشکیل شده به جای ۴۶ کروموزوم ، حاوی ۶۹ کروموزوم خواهد بود. این حالت عمدتا زمانی اتفاق می افتد که دو اسپرم، یک تخمک را بارور کرده باشند و مواد ژنیتکی پدر بیشتر کپی شده باشد.

مول کامل :

در حاملگی مولار کامل ، جفت به صورت توده ای از حباب های شفاف در آمده و بصورت خوشه انگور دیده می شود.در مول کامل ، جنین و پرده های دور جنین تشکیل نمی شود .همچنین رگهای خونی در پرزهای متورم جفتی دیده نمی شود.در حاملگی مولار کامل ، سایز رحم بسیار بزرگتر از حد نرمال حاملگی است و در 25-30 درصد موارد ، کیست تخمدان بصورت متعدد ، بزرگ و دو طرفه بوجود می آید.

مول ناقص:

در مول ( بچه خوره ) ناقص ، تغییرات جفتی و تورم پرزهای جفتی پیشرونده و وسیع نبوده و بصورت موضعی دیده شود . به این معنا که بافت جفت در قسمتهایی متورم و غیر طبیعی و در بعضی قسمتها بطور نرمال و طبیعی دیده می شود. همچنین قسمت هایی از اجزا و بافتهای جنینی وجود دارند ولی بدلیل نقایص کروموزومی و ناهنجاری های متعدد ، جنین قابلیت حیات ندارد. در مول ناقص اندازه رحم کوچکتر از حد طبیعی بوده و در سونوگرافی بعنوان سقط فراموش شده تشخیص داده می شود و تخمدانها بندرت دچار کیست می شوند.

عوامل ایجاد حاملگی مول :

مول یا بچه خوره در یک در هزار حاملگی ممکن است بوجود آید.در تحقیقات مختلف عواملی بعنوان علل زمینه ساز حاملگی مولار شناخته شده اند:

علایم حاملگی مولار :

علایم حاملگی مول یا بچه خوره می تواند در ابتدا مشابه یک بارداری طبیعی باشد، اما در بیشتر موارد با علائم و نشانه هایی همراه است. از جمله:

تشخیص حاملگی مول:

با توجه به علایم فوق ، پزشک متخصص زنان مشکوک به بارداری مولار می شود. اما ازمایشات و سونوگرافی درتایید تشخیص مول کمک کننده هستند.

عوارض و درمان حاملگی مول را در بخش بعدی مطالعه فرمایید.

نوبت مطب دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان ، زایمان و نازایی اصفهان ، بصورت اینترنتی از طریق صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

شماره تماس :03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهناز حمیدی [ 1401-12-18 ]
با سلام ممنون از لطف و همکاری خوب شما خدا یار و یاورتان باشد

زهرا ابراهیمی [ 1401-11-18 ]
ممنونم از اطلاعات خوبتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین