منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای پستان / ماستالژی یا درد پستان

ماستالژی یا درد پستان

درد پستان :

درد پستان یا ماستالژی یکی از شایعترین مشکلات پستان در خانمهاست. تقریبا 80-70 درصد بانوان در مقطعی از زندگی خود دچار درد پستان شده و اکثرا به پزشک متخصص زنان مراجعه میکنند.در برخی خانمها درد سینه به قدری شدید است که ممکن است فعالیت جنسی ، فعالیت اجتماعی ،شغلی و تحصیلی انها را تحت تأثیر قرار دهد.درد پستان ممکن است بصورت دوره ای و یا غیر دوره ای باشد و یا منشأ آن عواملی خارج ازپستان باشد. افزایش هورمون استروژن و کاهش پروژسترون ، بعنوان علت احتمالی ماستالژی ( درد پستان ) مطرح شده است. درد پستان ممکن است از علایم همراه توده پستان باشد.

ماستالژی سیکلیک ( دوره ای ):

بیشتر درد سینه ای که خانمها تجربه میکنند از نوع دوره ای است و در سن 40-30 سالگی شایعتر است. درد دوره ای پستان معمولا در هر دو سینه اتفاق می افتد، اغلب با درد شدید یا دردی که به داخل زیر بغل و بازو کشیده میشود ، همراه می باشد .همچنین ورم پستان ، سوزش و سنگینی و حساسیت دو طرفه سینه وجود دارد.درد قبل از شروع پریود شدیدتر است و زمانی که سیکل قاعدگی به پایان می رسد کاهش می یابد.در تعدادی از خانمها این درد بیش از 7 روز طول می کشد.

ماستالژی غیر دوره ای:

ماستالژی غیرسیکلی معمولا مستقل از سیکل ماهانه و بیشتر در دهه چهارم و پنجم زندگی رخ می دهد. این نوع ماستالژی ممکن است بصورت مداوم و یا متناوب باشد و معمولا بصورت دردی مبهم و سوزشی تجربه می شود که در یک طرف سینه اتفاق می افتد و درمان ان دشوارتر از درد دوره ای است.

علل درد سینه با منشأ خارج پستان:

این نوع ماستالژی نیز بصورت درد پستان احساس میشود اما با نواحی دیگرکه مجاور بافت سینه هستند ارتباط دارد.مثلا درد عضلانی دیواره قفسه سینه ، التهاب غضروف های دنده ای ، شکستگی دنده ، درد های عصبی ، استرس و زونا. این نوع درد سینه با سیکل قاعدگی ارتباطی نداشته ، ممکن است موضعی یا منتشر و متناوب یا پایدار باشد .

درد پستان در شیردهی :

خانمهای شیرده بسیار با مشکل درد پستان مواجه می شوند. درد پستان در شیردهی ممکن است از علایم ماستیت یا عفونت پستان ( که عموما با تورم و قرمزی پستان و تب همراه است ) و یا زخم نوک سینه و یا تجمع شیر در پستان باشد . در این موارد مراجعه به متخصص زنان و معاینه پستان ها ضروری است . گاهی انجام سونوگرافی پستان جهت اطمینان از ابسه پستان لازم است که در دوران شیردهی بی خطر می باشد.

درد پستان در دختران :

درد پستان در دختران جوان مخصوصا در اوایل دوران بلوغ شایع است. جوانه زدن بافت پستان در دختران ممکن است با تورم و درد همراه باشد و مادران را دچار نگرانی کند که با مراجعه به متخصص زنان و معاینه ، این نگرانی برطرف می شود.

تشخیص علل درد پستان :

تشخیص علت درد پستان در درمان ماستالژی بسیار اهمیت دارد. گرچه درد پستان ، یکی از موارد کمتر شایع علایم سرطان پستان می باشد اما با توجه به شیوع سرطان پستان و نگرانی بانوان ، خانمها معمولا به بهترین متخصص زنان که می شناسند مراجعه میکنند. در اولین مرحله ، شرح حال و معاینه پستان توسط متخصص زنان انجام شده و سپس با توجه به سن سونوگرافی پستان و زیر بغل و یا ماموگرافی درخواست می شود.یکی از شایعترین علل خوش خیم ماستالژی یا درد پستان ، بیماری فیبروکیستیک پستان است که در سونوگرافی قابل تشخیص می باشد.

اگر شما هم با درد پستان و سایر مشکلات و بیماریهای پستان مواجه هستید ، می توانید به کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان و نازایی اصفهان مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین