منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / عوارض سرخجه در بارداری

عوارض سرخجه در بارداری

علایم سرخجه:

سرخجه یک بیماری ویروسی شایع و ساده دوران کودکی است که با تب خفیف ، سردرد ، ابریزش ، بثورات پوستی ( دانه های ریز ) ، درد مفاصل و بزرگ شدن غدد لنفاوی پشت گوش مشخص می شود . معمولا بعد از یکبار ابتلا به این بیماری ، مصونیت کامل برای فرد ایجاد می شود.در صورتی که دختران در دوران کودکی به ویروس سرخجه مبتلا نشده باشند و یا واکسن سرخجه را دریافت نکرده باشند، امادگی ابتلا به این بیماری را در بزرگسالی خواهند داشت . سرخجه جزء بیماری های عفونی خوش خیم به شمار می رود ولی با این حال ابتلا به آن در مادران باردار بسیار خطرناک است.

خطرات سرخجه در بارداری :

در صورتی که بانوان در دوران بارداری ( مخصوصا در سه ماهه اول بارداری ) به ویروس سرخجه مبتلا شوند ، این ویروس از جفت عبور کرده و باعث ناهنجاری جنینی خواهد شد ( سندرم سرخجه مادرزادی ). همچنین ممکن است باعث سقط جنین ، مرده زایی ، کاهش رشد جنین و زایمان زودرس نیز بشود. بنابراین خانمهای باردار باید مراقب باشند که در دوران بارداری با فرد مبتلا به سرخجه تماس نداشته باشند.

سندرم سرخجه مادرزادی :

این ناهنجاری ها شامل نقص دائمی رشد ، ناهنجاری قلبی ، کوچکی مغز و سر ، عقب ماندگی ذهنی ، ناشنوایی ، کاتاراکت یا آب مروارید ، مشکلات خونی ، آسیب کبد و طحال و مشکلات استخوانی و... می باشد که بعضی در سونوگرافی انومالی جنین و یا در سونوگرافی مراحل دیگر و برخی حتی پس از زایمان تشخص داده میشوند.

واکسن سرخجه در بارداری :

چنانچه خانمی قبلا به ویروس سرخجه مبتلا نشده ، لازم است واکسن سرخجه را در آستانه ازدواج دریافت کند . تزریق واکسن سرخجه در دوران بارداری ممنوع است و اگر خانمی در بزرگسالی واکسن سرخجه را دریافت کند باید تا سه ماه بعد از تزریق واکسن ، از بارداری پیشگیری کند. در صورتی که سابقه ابتلا به سرخجه و یا واسیناسیون فرد نامشخص باشد ، فرد باید واکسن را دریافت کند و یا ازمایش انتی بادی ضد سرخجه انجام دهد.

ازمایش سرخجه در بارداری :

ازمایش انتی بادی ضد سرخجه که نشان دهنده میزان انتی بادی ساخته شده در بدن فرد می باشد ، ابتلا قبلی و مصونیت فرد در برابر ویروس سرخجه را نشان می دهد. این ازمایش قبل از حاملگی و یا همراه با سایر ازمایشات در سه ماهه اول بارداری برای خانم درخواست می شود.

سرخجه و سقط جنین :

ویروس سرخجه و یکسری عوامل دیگر مانند انگل گربه و.....ممکن است باعث سقط مکرر شوند. بعضی از متخصصین معتقدند که این ازمایشات باید در تمام خانمهای نابارور و یا افرادی که با سقط مکر ر مواجه هستند ، قبل ازاقدام به درمان ، انجام شوند.

توصیه متخصص زنان اصفهان :

شما عزیزان می توانید جهت اقدامات قبل از بارداری و بهترین مراقبت های دوران بارداری به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص زنان زایمان و نازایی اصفهان مراجعه کنید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین