منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین

آ ی یو دی هورمونی

IUD:

آی یو دی یا در اصطلاح عامیانه حلقه ، وسیله ای است که جهت پیشگیری از بارداری ، توسط متخصص زنان در داخل رحم قرار داده می شود. امروزه انواع ای یو دی در اندازه های کوچک به شکل T و از جنس پلاستیکی و نرم موجود هستند .

انواع ای یو دی :

تمام آی یو دی ها از جنس پلاستیک هستند و برای جلوگیری از بارداری به کار می روند اما بر حسب نوع نوع ماده بکار رفته کاربرد های متفاوتی دارد. آی یو دی مسی و آی یو دی هورمونی از رایج ترین و در دسترس ترین انواع آی یو دی هستند.

بهترین نوع آی یو دی :

بهترین نوع IUD و تشخیص اینکه ای یو دی در چه افرادی قابل استفاده است ، بستگی به شرایط هر فرد داشته و به عهده پزشک متخصص زنان می باشد. در صورتی که آی یو دی توسط فرد ماهر و در افراد مناسب گذاشته شود ، بسیار کم عارضه بوده و روش جلوگیری بسیار خوب و با ضریب موفقیت بالا (همانند قرصهای ضد بارداری ) محسوب می شود.

آی یو دی مسی :

این نوع IUD حاوی پوششی مسی است و به مدت ده سال قابل استفاده است . آی یو دی مسی از پر مصرف ترین و در دسترس ترین نوع ای یو دی است که اشکال مختلف داشته و فقط برای پیشگیری از بارداری کاربرد دارد. امروزه اشکال متنوعی از آی یو دی مسی در بازار وجود دارد که همگی به عنوان جسم خارجی در رحم عمل کرده و با ایجاد تغییرات التهابی در اندومتر رحم ، مانع لقاح ( ترکیب اسپرم و تخمک ) می شوند.

آی یو دی نقره و طلا :

در این نوع ای یو دی ها بجای مس ، نقره و یا طلا بکار رفته و طبیعی است که هزینه بسیار بالایی هم داشته باشند. البته آی یو دی نقره و طلا هم با همان مکانیسم ای یو دی مسی ، فقط در زمینه پیشگیری از بارداری کاربرد دارند . آی یو دی های طلا و نقره ، در افرادی که به مس آلرژی دارند ، گزینه بسیار خوبی هستند.

آی یو دی هورمونی :

این نوع IUD حاوی نوعی هورمون پروژسترون بوده و به مدت پنج سال در داخل رحم کارایی دارد. آی یو دی هورمونی هر روز مقادیر مشخصی از هورمون پروژسترون آزاد کرده و علاوه بر پیشگیری از بارداری ناخواسته ، جهت درمان برخی مشکلات زنان نیز کاربرد دارد. روش جایگذاری IUD هورمونی با آی یو دی مسی متفاوت بوده و گذاشتن آن هم نیاز به مهارت و دقت بیشتری دارد. معروف ترین آی یو دی هورمونی در بازار، آی یو دی میرنا ( Mirena) است .

مکانیسم عملکرد آی یو دی میرنا :

آی یو دی هورمونی با ایجاد تغییراتی در اندومتر رحم ، از لانه گزینی جنین جلوگیری می کند . همچنین با غلیظ کردن ترشحات موکوس ی دهانه رحم مانع حرکت اسپرم به سمت رحم می شود. آی یو دی میرنا با عملکرد هورمونی در اندومتر رحم ، باعث کاهش خونریزی پریود می شود. پس از 5 سال و یا هر زمان که فرد تصمیم به بارداری داشته باشد ، IUD خارج می شود. همانند آی یو دی مسی ، اقدامات قبل از نصب آی یو دی ( پاپ اسمیر و سونوگرافی واژینال ) و مراقبت های بعد از نصب آی یو دی ، باید انجام شود.

کاربرد IUD هورمونی :

در خانمهایی که مبتلا به اندومتریوز بوده و از دیس منوره ، لکه بینی و سایر علایم اندومتریوز رنج می برند و به روشهای درمانی دیگر پاسخ نداده و یا از مصرف روزانه قرص خسته شده اند ، آی یو دی هورمونی بهترین انتخاب در درمان اندومتریوز می باشد. همچنین در خانمهایی که خونریزی شدید دارند ، IUD میرنا علاوه بر هدف پیشگیری از بارداری ، در کاهش خونریزی قاعدگی بسیار عالی عمل میکند.

عوارض آی یو دی میرنا :

مصرف کنندگان آی یو دی میرنا ممکن است اوایل جاگذاری IUD در رحم دچار لکه بینی شوند . بعد از مدتی خونریزی ها قطع شده و ممکن است فرد بطور موقت پریود نشود. عوارض میرنا ، مانند آی یو دی های معمول می باشد که در مقاله جداگانه ای توضیح داده شده است.

در چه مواردی نمیتوان از IUD میرنا استفاده کرد؟

موارد منع استفاده از ای یو دی میرنا همانند ای یو دی های مسی است . در خانمهایی که دچار ناهنجاری مادرزادی رحم ( رحم دو شاخ ، رحم سپتوم دار و...) هستند ، سایز رحم مناسب نیست و یا رحم فیبروماتوز است ، نمی توان IUD را نصب کرد.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان ، زیبایی و نازایی اصفهان ، اماده ارایه خدمات مشاوره در مورد بهترین روش پیشگیری از بارداری و نیز گذاشتن آی یو دی بدون عارضه می باشد . رزرو نوبت بصورت انلاین امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین