منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی

تغییر جنسیت

تعیین جنسیت :

جنسیت جنین در ابتدای بارداری ، در زمان لقاح تعیین می شود . تعیین جنسیت بر خلاف تصور عموم ، با اسپرم مرد است و بسته به اینکه اسپرم حاوی کروموزوم جنسی X و یا Y با تخمک ترکیب شود ، جنسیت جنین دختر و یا پسر خواهد شد. بنابراین جنسیت ژنتیکی جنین در زمان لقاح شکل می گیرد. اما جنسیت ظاهری جنین تقریبا در هفته نهم بارداری شروع به شکل گیری کرده و تا هفته دوازدهم بارداری کامل می شود . یعنی اندامهای جنسی تحت تأثیر هورمونهای جنسی ، و متناسب با ژنتیک فرد تشکیل خواهند شد.

اختلالات جنسیتی :

وقتی فردی از نظر ژنتیکی ، ظاهری و درک هویت جنسیتی در درون خود ، هماهنگی و تطابق داشته باشد چنین فردی سالم است . اختلالات جنسیتی به مواردی گفته می شود که بین این سه مورد مغایرتهایی وجود داشته باشد. در بعضی موارد نادر ، بدلیل اختلال غدد در دوران جنینی ، نوزاد با ابهام جنسی متولد می شود که در صورت عدم تشخیص ، منجر به مرگ می شود. این شرایط بسیار اورژانسی بوده و در صورت تشخیص و رسیدگی فوری ، نوزاد از مرگ نجات پیدا می کند. اختلالات جنسیتی بیشتر شناخته شده شامل هرمافرودیت و افراد ترنس سکچوال می باشد .

دوجنسیتی :

افراد دو جنسیتی یا هرمافرودیت ، افرادی هستند که شکل ظاهری جنسیت آنها با ژنتیک انها همخوانی ندارد . مثلا فردی که از نظر ژنتیکی XY یا مذکر محسوب می شود ، از نظر ظاهری و فیزیکی خصوصیات و اندامهای زنانه دارد و بالعکس. در این افراد دستگاه تولید مثل داخلی و اندامهای تناسلی خارجی با هم مطابقت ندارند .یعنی مثلا فردی ممکن است در لگن خود رحم و تخمدان داشته باشد اما اندام تناسلی او مردانه باشد.

ترنس سکچوال :

ترنس ها با دو جنسیتی ها متفاوت هستند. دراین افراد ، جنسیت ظاهری و ژنتیکی با هم همخوانی دارد اما هویت جنسی انها متفاوت است یعنی مثلا فرد XX و مؤنث بوده و از نظر ظاهری هم اندامهای زنانه دارد ( بلوغ طبیعی ، رشد پستان و اندام تناسلی زنانه ) ، اما هویت جنسی آنها وتمایلات و هیجانات و احساسی که در درون خود دارند مردانه و بر خلاف جنسیتی است که با آن متولد شده اند. این افراد بدلیل سردرگمی و ابهامی که در مورد درک جنسیت خود دارند دچار رنج ، افسردگی ، اضطراب و آشفتگی می شوند و همین مسأله باعث ایجاد مشکلاتی در روابط ، شغل و .... آنها می گردد.

علایم تشخیص ترنس ها :

علت اصلی این آشفتگی جنسی بطور کامل مشخص نیست و علایم ترنس ها از دوران شیرخواری و کودکی قابل تشخیص نیست . آنچه مسلم است این است که فرد جنسیت خود را قبول ندارد و تمایل دارد رفتارهای جنس مخالف را از خود بروز دهد . با شروع تغییرات هورمونی قبل از بلوغ ، تغییرات و تفاوتهایی مانند تمایل غیر طبیعی به همجنسان را در درون خود متوجه می شود . این موضوع برای آنها نا آشنا ست و نوجوان علاوه بر تغییرات طبیعی بلوغ ، فشار مضاعفی را در درون خود احساس می کند. در این موارد مراجعه به متخصص جراح زنان جهت بررسی و آزمایشات هورمونی ، سونوگرافی و بررسی ژنتیکی توصیه می شود.

درمان قطعی افراد ترنس و دو جنسیتی :

بهترین درمان برای اینکه این افراد به رضایت برسند و از سردرگمی و اشفتگی نجات پیدا کنند جراحی تغییر جنسیت است. اما تا رسیدن به مرحله جراحی ، باید مراحل دیگری را پشت سر بگذارند که در مقاله بعدی مفصل به آن خواهیم پرداخت.

مشکلات تغییر جنسیت :

در بعضی فرهنگ ها از جمله در کشور ما مسأله تغییر جنسیت در بین عموم پذیرفته نیست . اغلب فرد برای درمیان گذاشتن این موضوع با خانواده دچار کشمکش و زجرو فشار درونی زیادی می شود و پس از طرح موضوع نیز خانواده ها با انکار با این قضیه برخورد کرده و با درخواست تغییر جنسیت فرزندشان مخالفت می کنند. گاهی آنها را به زور و در سن نوجوانی مجبور به ازدواج می کنند به تصور اینکه نوجوان آنها عاقل شده و دست از تصورات باطل خود بر می دارد . این افراد به همین سبب متحمل آسیب های روحی بیشتری می شوند . اما اولین و بهترین برخورد با این موارد گوش سپردن به حرفهای آنها و سپس مشاوره با روانپزشک است . مشاوره با متخصص زنان در مراحل اولیه توصیه می شود.

این مطالب صرفا جهت اطلاع و آگاهی عموم نگاشته شده است.

در صورت نیاز به مشاوره به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح زیبایی زنان و فوق تخصص آی وی اف و تعیین جنسیت اصفهان مراجعه فرمایید .
شماره تماس :031362081

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حیدری [ 1403-03-02 ]
خانم دکتر ایا ترنس ها عقیم می شوند؟ یعنی در اینده قدرت باروری دارند یا نه ؟میشه توضیح بدین ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض وازکتومی در مردانعوارض وازکتومی در مردان

مردانی که وازکتومی بعنوان قطعی ترین روش ضد بارداری ،به آنها پیشنهاد می شود ، نگران عوارض و خطرات آن و نیز از دست دادن قوای جنسی خود هستند و ... ادامه مطلب

بهترین زمان مصرف مکملهابهترین زمان مصرف مکملها

برای جذب بهتر مکملها و نیز کاهش عوارض گوارشی ، لازم است آنها را در زمان خاص مصرف کرد. این توصیه ها هم برای مادران باردار و هم برای عموم مناسب و کاربرد ... ادامه مطلب

تکرر ادرار در خانمهاتکرر ادرار در خانمها

گاهی تکرر ادرار بصورت مکرر و دایمی رخ داده ، بطوریکه خواب و فعالیت روزانه و زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. تکرر ادرار ممکن است با ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین