منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / مشکلات ادراری در بارداری

مشکلات ادراری در بارداری

مشکلات ادراری در خانمهای باردار از شکایات شایعی است که در دوران مراقبت های بارداری با متخصص زنان و زایمان خود مطرح می کنند. برخی از این مشکلات ، مانند تکرر ادرار یا احساس فشار روی مثانه ، از مسایل اجتناب ناپذیر بارداری بوده و با زایمان برطرف می شوند اما برخی دیگر مانند عفونت ادراری از اهمیت خاصی برخوردارند و در صورت عدم درمان ممکن است باعث زایمان زودرس و ... شوند.

تکرر ادرار :

تکرر ادرار یا افزایش تعداد دفعات تخلیه مثانه در طی دوران بارداری می تواند صرفا بخاطر افزایش حجم ادرار در طی بارداری و یا اثر فشاری رحم بزرگ بر روی مثانه ایجاد شود و یا علامت عفونت ادراری باشد که باید تحت درمان قرار گیرد . در صورتی که تکرر ادرار بدون هیچ دلیل وعلامت دیگری وجود داشته باشد طبیعی در نظر گرفته می شود. تکرر ادرار در اوایل حامگی همراه با علایم اولیه بارداری ، ممکن است بدلیل استرس باشد. با رعایت نکاتی مانند کاهش مصرف مایعات ادرارآور مانند چایی و نسکافه و نیز هندوانه و همچنین کاهش مصرف مایعات قبل از خواب می توان این مشکل را تا حدودی مرتفع کرد. تکرر ادرار و افزایش حجم ادرار ، چند روز بعد از زایمان بطور خودبخود برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

بی اختیاری ادرار :

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری مخصوصا در سه ماهه سوم که عضلات کف لگن فشار زیادی را متحمل می شوند ایجاد می شود. شکایت شایع خانمها ، نشت ادرار به دنبال خنده ، عطسه و سرفه بوده که بی اختیاری استرسی ادرار نامیده می شود. بی اختیاری استرسی ادرار معمولا پس از زایمان بر طرف می شود اما در صورتی که در طی زایمان طبیعی ، زور و فشار زیادی به لگن وارد شود ، در افرادی که مستعد بوده و از قبل عضلات کف لگن ضعیفی داشته و یا زور و فشار وارد شده به این عضلات مستمر بوده باشد ، مشکل بی اختیاری ادرار ممکن است بعد از زایمان طبیعی تداوم پیدا کند که باید جهت درمان ، به یکی از بهترین پزشکان جراح زنان مراجعه شود.

علل بی اختیاری ادرار در بارداری :

در مادرانی که دچار دیابت ، اضافه وزن ، سن بالا و یبوست و....هستند این مشکل شایعتر و مداوم تر است . با تقویت عضلات کف لگن ، ورزشهای دوران بارداری مخصوصا ورزش کگل قبل و در حین بارداری ، می توان از بی اختیاری ادرار پیشگیری کرد.

احتباس ادراری :

در صورتی که مادر باردار علی رغم احساس پری مثانه نتواند آن را تخلیه کند دچار احتباس ادراری می شود که از علایم ان احساس درد و فشار زیاد در ناحیه زیر شکم می باشد. این حالت بخاطر فشار رحم بر روی گردن مجرای ادرار و یا بندرت ، انسداد توسط سنگ ایجاد می شود. در افرادی که دچار افتادگی رحم هستند ، مشکل احتباس ادراری شایعتر است. توصیه می شود جهت تخلیه کامل مثانه ، مادران باردار به جلو خم شوند . احتباس ادراری بلافاصله بعد از زایمان و حتی سزارین هم ممکن است ایجاد شود که به علت تحت فشار قرار گرفتن اعصاب مثانه بوده و به مرور و با تجویز دارو توسط پزشک برطرف می شود.

عفونت ادراری :

شایعترین مشکل و شایعترین عفونت دوران بارداری ، عفونت ادراری است بطوری که 10 درصد مادران باردار ، دچار این عفونت می شوند. تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک در دوران بارداری باعث می شود بدن مادر مستعد عفونت مخصوصا عفونت واژن و عفونت مثانه و مجاری ادراری شود. در بسیاری موارد عفونت ادراری بدون علامت بوده و ممکن است تشخیص داده نشود. به همین علت در آزمایش های روتین سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری ، آزمایش ادرار برای مادر باردار درخواست می گردد. خوشبختانه عفونت ادراری به راحتی و با یک آزمایش ساده تشخیص داده می شود. بهتر است همراه با ان کشت ادرار هم انجام شود.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی و نیز درمان مشکلات دوران بارداری و ناباروری ، می توانید حضوری و یا با رزرو نوبت انلاین به مطب دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زیبایی و فوق تخصص ای وی اف اصفهان مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین