منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی

مسمومیت حاملگی

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی یکی از عوارض جدی دوران بارداری است که با فشارخون بالا ، ورم و دفع پروتئین تظاهر میکند. این عارضه بعد از هفته بیستم بارداری تا یک هفته پس از زایمان میتواند بروز کند. گاهی علایم بیماری به حدی شدید است که تهدید کننده حیات بوده و ختم بارداری پیش از موعد را ضروری می سازد.بعضی از خانمهای باردار مستعد این عارضه بوده و لازم است در طی حاملگی تحت مراقبت بیشتری قرار گیرند.

چه افرادی درمعرض خطر مسمومیت حاملگی هستند؟

علایم مسمومیت بارداری ( پره اکلامپسی ):

1- ورم :

اولین علامت مسمومیت حاملگی ممکن است ورم دست و صورت باشد.ورم پاها در دوران بارداری به شرط طبیعی بودن فشارخون فیزیولوژیک در نظر گرفته میشود. ولی ورم دست و پا ممکن است نشانه شروع مسمومیت بارداری باشد.

2- افزایش قابل ملاحظه فشارخون :

افزایش فشارخون هرچند در محدوده نرمال باشد بایستی مورد توجه قرار گیرد.افزایش فشارخون بالای 140/90 بعد از هفته 20 حاملگی یکی از معیارهای تشخیص پره اکلامپسی است.

3- دفع پروتئین :

دفع پروتئین ممکن است علل مختلفی داشته باشد.در صورتی که میزان آن درنمونه تصادفی ادرار که بصورت کیفی گزارش میشود معادل +1 و بیشتر باشد بایستی به فکر مسمومیت حاملگی بود.جهت ارزیابی دقیقتر ، پزشک متخصص زنان درخواست اندازه گیری پروتئین درادرار 24 ساعته را میدهد.

4- افزایش وزن :

هرگونه افزایش وزن غیر قابل توجیه در بارداری باید مورد توجه قرار گیرد.افزایش وزن ناگهانی و بیش از حد ( بیش از 450 گرم در هفته در سه ماهه اخر بارداری) ، می تواند نشانه مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی باشد.

علایم پره اکلامپسی شدید :

علاوه برنشانه های فوق ( افزایش فشارخون ، دفع پروتئین و ورم ) ، سردرد پایدار، تاری دید ، درد معده ، فشار خون بسیار بالا و تغییرآنزیمهای کبدی و.....نشانه مسمومیت حاملگی شدید و تهدید کننده حیات مادربوده ، دراین شرایط پزشک متخصص زنان و زایمان تصمیم به ختم بارداری میگیرد.در برخی موارد مسمومیت بسیار شدید است و مادر باردارممکن است دچار تشنج ، نابینایی ،عوارض کبدی و مغزی و کلیوی و.....شود.البته مسمومیت حاملگی شدید عارضه نادری می باشد.

عوارض فشارخون ومسمومیت بارداری برجنین :

بعلت اختلال خونرسانی جفت ممکن است جنین دچارمحدودیت رشد در رحم یا به اصطلاح IUGR شود. سونوگرافی وانجام تستهای سلامت جنین با نظر متخصص زنان و زایمان بایستی انجام شود.در برخی موارد ممکن است کاهش حجم مایع امنیوتیک ، جداشدن زودرس جفت و یا زایمان زودرس بطور خودبخود اتفاق بیفتد و درصورتی که فشارخون برای مادر خطرناک و ادامه بارداری تهدید کننده جان مادر باشد ختم بارداری فوری در هر سن حاملگی باید انجام شود.

مراقبت دوران بارداری :

خانمهای بارداری که سابقه مسمومیت حاملگی در بارداری قبلی داشته اند و یا فشارخون و علایمی از مسمومیت حاملگی را در بارداری فعلی خود دارند بایستی بعنوان حاملگی پرخطر در نظر گرفته شده و توسط متخصص زنان و زایمان تحت مراقبت ویژه بارداری قرار گیرند.اگر شما هم جزو این دسته خانمهای باردار هستید ، میتوانید با انتخاب بهترین متخصص زنان و زایمان ، از مشاوره ها و خدمات مراقبت دوران بارداری بهره مند شوید. متخصص زنان با معاینات وآزمایشات لازم و در صورت نیاز، تستهای سلامت جنین به شما کمک میکند تا ازرشد و سلامت جنین خود مطمئن بوده و دوران بارداری بی خطری را طی کنید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان اصفهان ،فوق تخصص زنان و نازایی ،با فعالیت در بهترین بیمارستان فوق تخصصی اصفهان ( بیمارستان میلاد ) در خدمت بانوان عزیز می باشند. شما میتوانید جهت هماهنگی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین