منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اعمال جراحی / کاربرد هیستروسکوپی

کاربرد هیستروسکوپی

هیستروسکوپی چیست ؟

هیستروسکوپ یک وسیله فلزی باریک و متصل به لنز است که از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم شده و امکان مشاهده حفره رحم را بصورت مستقیم برای جراح زنان فراهم میکند.جراح لاپاراسکوپی زنان از روش هیستروسکوپی برای تشخیص و برداشتن ضایعات حفره رحم که ممکن است با باروری زنان تداخل داشته باشد استفاده میکند.

هیستروسکوپی تشخیصی :

هیستروسکوپی یکی از بهترین ابزار در زمینه جراحی زنان است که هم جنبه تشخیصی و هم جنبه درمانی دارد. هدف از هیستروسکوپی تشخیصی ، ارزیابی حفره رحم از نظر چسبندگی ، شناسایی ناهنجاری های مادرزادی رحم و ضایعات داخل حفره رحم و.... است .در ارزیابی حفره رحم ، بررسی با هیستروسکوپ بر هیستروسالپنگوگرافی ( عکس رنگی رحم ) ارجحیت دارد چرا که امکان مشاهده مستقیم حفره رحم وجود دارد.

در چه مواردی از هیستروسکوپی تشخیصی استفاده میشود؟

1- خونریزی غیر طبیعی رحم قبل و بعد از یائسگی:

اولین اقدام تشخیصی در خانمهایی که خونریزی غیر طبیعی دارند انجام سونوگرافی واژینال است. اگر در سونوگرافی علت خاصی یافت نشده و یا مشکل بیمار علی رغم درمان دارویی ادامه یابد بایستی هیستروسکوپی انجام شود.در مواردی هم که نمونه برداری از اندومتر ضرورت داشته باشد انجام ان با هیستروسکوپی ارجحیت دارد. ارزیابی حفره رحم با هیستروسکوپ امکان تشخیص پولیپ و ضایعات بدخیم و میومهای ساب موکوس را فراهم میکند.

2- نازایی :

در خانمهایی که به علت ناباروری تحت درمان هستند بهترین و اولین اقدام جهت بررسی حفره رحم ، هیستروسالپنگو گرافی است. درصورتی که در عکس رنگی رحم و یا سونوگرافی واژینال ، مورد غیر طبیعی یافت شود ، پزشک فوق تخصص ناباروری ، جهت ارزیابی دقیق تر حفره رحم و تأیید تشخیص ، از هیستروسکوپی استفاده میکند . همچنین در ناباروری غیر قابل توجیه ، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی بسیار کمک کننده خواهد بود.افرادی که دچار شکست مکرر آی وی اف شده اند بایستی حفره رحم از نظر وجود ضایعات مخفی و وضعیت اندومتر با هیستروسکوپ بازبینی شود .

3- سقط مکرر:

پزشک فوق تخصص ناباروری و سقط مکرر جهت ارزیابی علل سقط مکرر ، حفره رحم را هم بررسی میکند. در این موارد ، لزومی به بررسی لوله ها با عکس رنگی رحم نیست و بنابراین فقط هیستروسکوپی برای مشاهده حفره رحم کفایت میکند.

4- ناهنجاری های مادرزادی رحم :

ناهنجاری های مادرزادی رحم معمولا در سونوگرافی واژینال و یا هیستروسالپنگوگرافی تشخیص داده میشوند. بعضی ناهنجاریها مانند رحم سپتوم دار و رحم دوشاخ بخوبی با این روشها قابل افتراق نیستند و بهترین روش تشخیص آنها لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی همزمان است.

5- نمونه برداری یا بیوپسی از اندومتر:

درموارد خونریزی غیرطبیعی و افزایش ضخامت اندومتر ، نمونه برداری اندومتر را میتوان بصورت سرپایی در مطب و یا کورتاژ در اتاق عمل انجام داد. اما بهترین روش ، نمونه برداری از اندومتر همزمان با مشاهده حفره رحم با هیستروسکوپی است.

رزکتوسکوپی :

رزکتوسکوپی همزمان با هیستروسکوپی برای برداشتن سپتوم یا دیواره رحم که شایعترین ناهنجاری مادرزادی رحم است و عمل میومکتومی یا خارج کردن فیبروم داخل حفره ( فیبروم ساب موکوس ) انجام میشود.

بهترین هیستروسکوپی در اصفهان:

در صورتی که شما دچار هریک از مشکلات ناباروری ، سقط مکرر ، خونریزی غیر طبیعی ، پولیپ رحم ، رحم سپتوم دار و.....هستید میتوانید با مراجعه به بهترین جراح زنان اصفهان از امکانات هیستروسکوپی که در بهترین بیمارستان ها از جمله بیمارستان میلاد اصفهان انجام می شود بهره مند شوید.

دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص ناباروری و آی وی اف ، جراح لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی اصفهان
تلفن تماس : 03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهناز کریمی مورایانی [ 1401-11-22 ]
من مشکل میموم داخل رحم دارم و خیلی درد می کشم منظور دل درد شدید بخاطر میموم های موجود در رحم هست و میخوام خدمت خانم دکتر پژمان منش بروم برای انجام عمل

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین