منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / شیردهی / شیردهی و جلوگیری از بارداری

شیردهی و جلوگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری دردوران شیردهی:

استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری ، در دوران شیردهی جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته ، بسیار اهمیت دارد. مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد استفاده از بهترین روش جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی ، معمولا در ویزیت یک ماه بعد از زایمان باید انجام شود. زیرا در بسیاری خانمها ممکن است تخمک گذاری از این زمان به بعد وجود داشته باشد.

روشهای جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی :

یکی از روشهای جلوگیری از حاملگی ، همان شیردهی می باشد که در صورتی که بطور کامل ( تغذیه نوزاد فقط با شیر مادر) باشد تا حدود 10 هفته میتواند اثر پیشگیری داشته باشد. در واقع با تغذیه انحصاری با شیر مادر در 10 هفته اول پس از زایمان ، میتوان به اثر ضد بارداری شیردهی مطمئن بود. اما در کشور ما که اصول شیردهی بطور کامل رعایت نمی شود و در کنار شیر مادر از شیر کمکی و .. هم استفاده میشود بایستی مادران روش پیشگیری مطمئنی داشته باشند و در ویزیت هفته سوم پس از زایمان حتما با پزشک متخصص زنان مشاوره داشته باشند.انواع قرصهای ضد بارداری ، کاندوم ، روشهای تزریقی و آی یو دی را میتوان در شیردهی استفاده کرد. روش پیشگیری طبیعی و قرص اورژانسی به تنهایی ، شکست بسیار بالایی دارد و به علت میزان بالای بارداری ناخواسته به هیچ عنوان در این دوران توصیه نمیشود.

بارداری ناخواسته در دوران شیردهی :

خانمهایی که در دوران شیردهی دچار بارداری ناخواسته میشوند ، ممکن است تا چند ماه از بارداری خود بی اطلاع باشند. بعلت اینکه برخی خانمها در دوران شیردهی پریود نمیشوند با این فکر که احتمالا باردار هم نمیشوند ، از روش جلوگیری مطمئنی استفاده نمیکنند.درصورتی که تخمک گذاری ممکن است از هفته سوم بعد از زایمان شروع شود و ارتباطی با زمان شروع سیکل قاعدگی نداشته باشد.

علایم بارداری در شیردهی :

علایم بارداری در شیردهی ممکن است خیلی واضح نباشد. اما وجود علایمی مثل خستگی ، تهوع استفراغ ، حساسیت به بوها ، زخم نوک پستان ، حساس شدن و حتی ، تغییر طعم و مزه شیر و امتناع کودک از شیر خوردن ممکن است نشانه بارداری باشد .

شیردهی در بارداری :

در صورت باردار شدن آیا میتوان شیردهی را ادامه داد؟
مادرانی که در طی شیردهی باردار میشوند نگران هستند که مبادا شیردهی برای جنین ضرری داشته باشد و به همین دلیل ممکن است تصمیم بگیرند کودک خود را از شیر بگیرند. بر خلاف باورعموم ، شیردهی در دوران بارداری خطری ندارد و مادران میتوانند به کودک خود شیر دهند.البته مادر باید استراحت و تغذیه مناسب و مقوی داشته باشد که علاوه بر تأمین مواد مغذی برای رشد جنین و سلامتی خود مادر ، کیفیت شیر هم حفظ شود. شیردهی در طول دوران بارداری باعث مقداری انقباضات رحمی می شودکه الزاما هم باعث زایمان زودرس نمیشود. این انقباضات در هنگام ورزش دوران بارداری و ارگاسم هم ایجاد میشود. البته افرادی که سابقه سقط و زایمان زودرس داشته اید حتما باید با پزشک متخصص زنان خود در مورد ادامه شیردهی مشورت کنید. در سه ماهه دوم بارداری مقدار شیر کم میشود و بعلت تغییر مزه شیر ممکن است خود کودک از خوردن شیر امتناع کند در اینصورت با استفاده از شیر کمکی و تأکید بر ادامه غذای کمکی میتوانید بتدریج شیردهی را قطع کنید.

جهت مشاوره و بهترین مراقبت دوران بارداری خود می توانید به کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش ، از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی اصفهان مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین