منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی

آزواسپرمی در مردان

آزواسپرمی :

آزواسپرمی یکی از علل اصلی ناباروری مردان است که در آن مایع منی ظاهر کاملا نرمالی دارد ولی میزان اسپرم در ان صفر می باشد. این مشکل هیچ علامتی ندارد . این مردان ظاهر طبیعی و صفات ثانویه جنسی نرمال هم دارند و تنها علت مراجعه انها به پزشک ، عدم باروری یا همان ناباروری است. میزان شیوع ازواسپرمی در مردان حدود یک درصد در کل مردان و 15 درصد در مردان نابارور می باشد.

انواع آزواسپرمی:

دو نوع آزواسپرمی وجود دارد:

در آزواسپرمی انسدادی اسپرم در بیضه تولید می شود اما راه خروج آن به بیرون و داخل مایع منی مسدود شده است . 40 درصد ازواسپرمی مردان از این نوع می باشد.

آزواسپرمی غیر انسدادی دو دلیل دارد: یا بدلیل آسیب بیضه ها ، اسپرم در بیضه تولید نمی شود و یا بیضه ها سالم هستند اما به دلیل اختلال هورمونهای مغزی که اسپرم سازی را در بیضه ها تحریک می کنند ، اسپرمی در بیضه تولید نمی شود.این نوع ازواسپرمی نادر است .

علل آزو اسپرمی :

مهمترین علل ازواسپرمی بر اساس نوع آن عبارتند از :

  1. علل آزواسپرمی انسدادی شامل نداشتن مادرزادی مجرای اسپرم بر ، وازکتومی ، بیماریهایی مانند دیابت که باعث برگشت اسپرم به مثانه می شود.
  2. آسیب بیضه بدلیل شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، عفونت مجاری ادراری تناسلی ، التهاب بیضه بدلیل اوریون در کودکی ، ابتلا به سرطان ، اختلال ژنتیکی مانند سندرم مادرزادی کلاین فلتر و....
  3. اختلال هورمونهای مغزی و یا بعد از شیمی درمانی

تشخیص ازواسپرمی:

بهترین راه تشخیص آزواسپرمی ، انجام یک آزمایش اسپرم ساده یا همان اسپرموگرام است. اگر شما جزو زوجهایی هستید که مدتهاست در تلاش برای بارداری هستید ولی موفق به فرزند اوری نشده اید ، وقتی در قدم اول به فوق تخصص نازایی مراجعه میکنید ، پزشک علاوه بر ارزیابی علت ناباروری در خانمها ، یک ازمایش اسپرم هم درخواست میکند.در صورتی که میزان اسپرم در اسپرموگرام صفر باشد ، باید همسر جهت تعیین علت ازواسپرمی بررسی شود. در قدم بعد بیوپسی یا نمونه برداری از بیضه انجام می شود. در صورتی که در بافت بیضه ، اسپرم وجود داشته باشد ، یعنی ازواسپرمی از نوع انسدادی است و در غیر اینصورت ازواسپرمی از نوع غیر انسدادی است.

درمان آزواسپرمی :

  1. اگر آزواسپرمی از نوع انسدادی باشد و نتوان انسداد را به روش جراحی برطرف کرد ، می توان اسپرم را از بافت بیضه استخراج کرده و جهت باروری به روش آی وی اف استفاده کرد.
  2. اگر در بافت بیضه اسپرم موجود نباشد با توجه به ازمایشات هورمونی و ژنتیکی لازم ، مشخص می شود که ایا اسیب جدی بیضه وجود دارد یا مشکل از هورمون هاست . در صورتی که مشکل هورمونی باشد با تجویز داروهای هورمونی محرک ، تولید اسپرم از سر گرفته می شود. در صورتی که آسیب جدی و غیر قابل برگشت بیضه تایید شود ، درمان ناباروری با استفاده از جنین اهدایی صورت می گیرد.

میکروتسه :

بهترین ودقیق ترین روش استخراج اسپرم از بافت بیضه و درمان ناباروری مردان مبتلا به آزواسپرمی ، میکروتسه است . میکروتسه یک روش جراحی میکروسکوپی است که توسط اورولوژیست انجام می شود.اسپرم بدست امده از بیضه ، فریز شده و جهت باروری به روش ای وی اف که توسط پزشک فوق تخصص ناباروری و ای وی اف انجام می شود ، استفاده می شود.

بارداری با اسپرم صفر :

خانمهایی که بدلیل ازواسپرمی همسر دچار ناباروری هستند پس از طی مراحل توضیح داده شده ، باید جهت باروری ، مراحل ای وی اف را تحت نظر پزشک فوق تخصص ناباروری ، انجام دهند. یعنی تحت تحریک تخمدان با داروهای نازایی قرار گرفته و پس از پانکچر و تخمک گیری ، اسپرم های بدست امده جهت میکرواینجکشن و یا آی وی اف استفاده می شوند.

جهت مشاوره و درمان ناباروری در اصفهان می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان مراجعه فرمایید. رزرو نوبت بصورت اینترنتی از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمداقبال براهویی [ 1402-02-20 ]
سلام شوهرم مشکل ازواسپرمی داره بچه دارنمیشیم لطفاراهنمای کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین