منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین

نحوه مصرف قرصهای ضد بارداری

کاربرد های قرص ضد بارداری :

قرصهای ضد بارداری یکی از رایج ترین و مطمئن ترین روشهای پیشگیری از بارداری هستند . انواع قرصهای ضد بارداری شامل قرصهای ترکیبی ( ترکیب هورمون استروژن و پروژسترون ) و قرصهای پروژسترونی ( قرص اورژانسی ) هستند. مصرف قرصهای ترکیبی یا OCP هم بعنوان روش پیشگیری و هم جهت درمان خونریزی های غیر طبیعی ، پیشگیری و درمان کیست تخمدان ، کاهش علایم اندومتریوز ، درمان دیس منوره ، تنظیم سیکل پریود در بی نظمی پریود و نیز تنبلی تخمدان بسیار رایج هستند. نحوه مصرف قرصهای هورمونی به منظور رفع هر کدام از مشکلات بانوان ، متفاوت است .

انواع OCP:

انواع مختلف قرصهای OCP در بازار دارویی موجود است ( بسته های 21 تایی ، 24 تایی و 28 تایی ). قرصهای 21 تایی همگی دارای هورمون هستند و میزان این هورمون در طول مدت سیکل ثابت است. قرصهای 28 تایی و 24 تایی به ترتیب حاوی 21 قرص هورمونی و 7 یا 3 عدد قرص دارونما و بدون هورمون هستند که با دو رنگ مختلف از هم متمایز شده اند.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری :

قرصهای ضد بارداری مانع تخمک گذاری می شوند. بیشترین تأثیر قرصهای OCP زمانی است که قرصها به موقع و صحیح استفاده شوند تا از وقوع بارداری ناخواسته جلوگیری شود. قبل از مصرف هر گونه قرص هورمونی با متخصص زنان خود مشورت کنید.

در صورتی که بانوان عزیزمی خواهند قرص های پیشگیری از بارداری را برای اولین بار مصرف کنند باید ان را از روزاول یا دوم سیکل قاعدگی شروع کنند و در ماه اول از یک روش ضد بارداری مکمل مانند کاندوم و یا روش طبیعی نیز استفاده کنند . پس از اتمام بسته ، 7 روز استراحت و سپس بسته دوم را شروع کنند ( فاصله بین پایان بسته و شروع بسته بعدی یک هفته است ). در بسته های 24 و 28 عددی پس از اتمام قرصهای بدون هورمون ، بسته بعدی بلافاصله شروع می شود. جهت کارایی بیشتر این قرصها ، بهتراست هر روز در ساعات مشخصی از شبانه روزکه احتمال فراموشی آن کمتر است مصرف شوند. مصرف قرص قبل از خواب به کاهش عوارضی مانند تهوع کمک میکند.

میزان پیشگیری از بارداری قرصهای OCP چقدر است ؟

در صورتی که قرصها بطور صحیح و منظم مصرف شوند پس از ماه اول میزان موفقیت در پیشگیری از حاملگی نزدیک به 100 در صد ( 9/99 در صد ) می باشد. بنابراین قرصهای OCP را می توان یکی از روشهای مطمئن در پیشگیری از بارداری دانست.

در صورت فراموشی قرصهای OCP چه باید کرد؟

بسیار اتفاق می افتد که خانمها مصرف یک یا چند قرص را بنا به دلایلی فراموش کنند که آگاهی از چگونگی برخورد با فراموشی قرص و حفظ اثر قرصهای ضد بارداری در کاهش نگرانی آنها کمک کننده است. بعنوان یک قاعده کلی :

آیا مصرف طولانی مدت OCP خطرناک است؟

گاهی لازم می شود بیش از یک بسته قرص هورمونی بصورت پشت سر هم و بی وقفه استفاده کنید ( مثلا برای به تعویق انداختن پریود جهت مسافرت ) و یا ممکن است متخصص زنان شما ، دوره طولانی تری از مصرف قرص را برای شما تجویز کند ( مثلا جهت درمان کیست تخمدان یا کاهش علایم اندومتریوز و...) . روش ممتد به شرط تجویز پزشک بی خطر بوده اما ممکن است پس از قطع OCP خونریزی سنگین تری نسبت به پریود معمولی خود تجربه کنید.

بهترین قرص ضد بارداری :

تعدادی از بانوان به قرصهای ضد بارداری حساسیت دارند و ممکن است دچار تهوع و یا سرگیجه شوند و بدنبال بهترین قرص ضد بارداری و با کمترین عوارض باشند . در اینصورت بعلاوه بر مصرف قرص قبل از خواب و یا مصرف قرص ضد تهوع و قبل از بهتر است با مشورت پزشک متخصص زنان خود انواع دیگری از قرصهای موجود را امتحان کنند.

جهت مشاوره در مورد بهترین و مطمئن ترین روش پیشگیری از بارداری ، گذاشتن ای یو دی و درمان بیماریهای زنان میتوانید از راهنمایی دکتر منصوره پژمان منش از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان ، زیبایی و نازایی اصفهان بهره بگیرید. نوبت اینترنتی از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین