منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / درمان حاملگی مول

درمان حاملگی مول

درمان حاملگی مولار :

همانطور که قبلا اشاره کردیم حاملگی مول یا بچه خوره یکی از عوامل سقط جنین محسوب می شود و می تواند دارای عوارض و حتی خطراتی برای مادر باردار می باشد. حاملگی مول یا در اصطلاح بچه خوره به مواردی گفته می شود که جفت رشد بیش از حد داشته باشد .در حاملگی مولار، پرزهای جفتی دچار ورم و رشد بیش از حد شده و کل حفره رحم را اشغال می کنند حاملگی مولار نمی تواند مانند یک بارداری طبیعی ادامه پیدا کند و جهت پیشگیری از بروز عوارض، بافت جفت غیر طبیعی باید خارج شود. درمان نیز می تواند شامل اقدامات زیر باشد:

1- ساکشن وکورتاژ:

بهترین درمان برای درمان حاملگی مول ، خارج کردن بافت مول و محصولات حاملگی از حفره رحم می باشد .پزشک با استفاده از ساکشن و کورتاژ ، بافت مولار را از رحم خارج می کند. این کار تحت بیهوشی و یا بی حسی از کمر انجام می شود. سپس بافت خارج شده جهت بررسی پاتولوژی به ازمایشگاه ارسال می شود .

2- هیسترکتومی :

هیسترکتومی یا در آوردن رحم در مواردی انجام می شود که دیگر تمایلی به بارداری در آینده وجود نداشته باشد. در واقع در خانمهای 40 سال به بالا ، هیسترکتومی به کورتاژ ترجیح داده می شود.

3- شیمی درمانی :

استفاده از داروهای شیمی درمانی برای درمان مول معمولا به تنهایی انجام نمی شود . بلکه در موارد نادر ممکن است به صلاحدید پزشک متخصص زنان ، به همراه کورتاژ و یا هیسترکتومی استفاده شود.

عوارض مول :

در مواردی ممکن است بافت مولار مهاجم بوده و به سایر بافتهای بدن دست اندازی کند. این خاصیت تهاجمی باعث درگیری سایر اعضای بدن حتی بعد از عمل جراحی می شود . اگر بصورت موضعی رشد و تکثیر پیدا کند باعث تومور جفتی و درگیری کل رحم می شود. حتی درگیری مغز ، ریه ، روده ، واژن ، تخمدان و کبد هم ممکن است ایجاد شود. بنابراین پیگیری دقیق و مراقبت بعد از درمان مول به همه بیماران توصیه می شود.

پیگیری و مراقبت های بعد از درمان مول:

عود حاملگی مول :

خانمهایی که یک بارداری مول را تجربه کرده باشند ، در بارداری بعدی ، امکان مولار شدن بیش از افرادی است که تابحال دچار حاملگی مول نشده اند.توصیه میکنیم قبل از اقدام به بارداری تحت نظر یکی از بهترین متخصصین زنان باشید و در زمان مناسب اقدام به بارداری مجدد نمایید.

اقدام به بارداری بعد از مول :

در طی درمان مول باید از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده شود. توصیه می شود در این مدت مصرف قرص های ضد بارداری برای بیمار در نظر گرفته شود. تا از حاملگی ناخواسته در زمان تحت نظر بودن بیمار ، جلوگیری شود و بعد از صلاحدید پزشک متخصص زنان ، اقدام به بارداری مجدد صورت گیرد.

برای رزرو نوبت مطب دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان و نازایی اصفهان جهت مشاوره قبل از بارداری ، درمان بیماریهای زنان ، سقط و ناباروری ، از صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین