منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

انواع کم خونی در بارداری :

اکسیژن از طریق اتصال به هموگلوبین که پروتئین اصلی گلبولهای قرمزخون است ، به اعضای بدن می رسد و آهن یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین است . در زمان بارداری بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. کم خونی و کمبود آهن باعث کمبود اکسیژن در بدن شده و در نتیجه مادر باردار و رشد جنین را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع شایعتر کم خونی در بارداری ، آنمی فقر آهن و تالاسمی می باشند که بطور جداگانه توضیح داده خواهند شد.

کم خونی فقر آهن در بارداری :

کم خونی فقر آهن یکی از شایعترین انواع انمی دربانوان و نیز دوران بارداری است . جنین در دوران بارداری از ذخیره اهن بدن مادر استفاده می کند. کم خونی خفیف در دوران بارداری طبیعی است زیرا ذخیره آهن در بدن اکثر خانمها کافی نیست . در سه ماهه اول بارداری نیاز جنین به اهن زیاد نبوده و ذخیره آهن بدن مادر برای نیاز اندک جنین کفایت می کند اما در سه ماهه دوم و مخصوصا ماهه سوم بارداری رشد و تکامل اعضای جنین نیاز به مصرف آهن بیشتری دارد و اگر مادر کم خونی شدید داشته باشد ، رشد جنین کاملا تحت تأثیر قرار می گیرد.

علایم کم خونی در بارداری :

کم خونی خفیف در دوران بارداری معمولا علایم شاخص و واضحی ندارد و ممکن است با حالات طبیعی دوران بارداری اشتباه گرفته شود. به همین دلیل حتی بدون وجود علایم ، آزمایش کم خونی بطور روتین برای مادران باردار درخواست می شود.

علل کم خونی در بارداری :

همانطور که اشاره شد کم خونی خفیف در بارداری در اکثر خانمها وجود دارد و معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند. در صورتی که بارداری ناخواسته باشد مادر باردار فرصت تشخیص و جبران کم خونی را ندارد ، اما در موارد دیگر درمان کم خونی قبل از باردای امکان پذیر است.عوامل آنمی در بارداری شامل :

تشخیص کم خونی در بارداری :

اکثر خانمها قبل از بارداری با مراجعه به متخصص زنان و زایمان و انجام مشاوره و اقدامات قبل از بارداری ، با آمادگی لازم اقدام به بارداری می کنند . آزمایشات قبل بارداری توسط متخصص زنان و زایمان درخواست شده و در صورت نیاز ، درمان کم خونی انجام می شود.درطی مراقبت های بارداری در سه ماهه اول و دوم و سوم بارداری نیز آزمایش CBC جهت چک هموگوبین خون انجام می شود . در سه ماهه دوم بارداری بدلیل رقیق شدن خون ، کم خونی خفیف طبیعی در نظر گرفته می شود و نیاز به درمان ندارد.

عوارض کم خونی در بارداری :

انمی یا کم خونی شدید در بارداری ، تهدید کننده سلامت مادر و جنین بوده و عوارض جبران ناپذیری بدنبال دارد. به همین دلیل آنمی در بارداری را باید جدی گرفت .

  1. زایمان زودرس
  2. رشد ناکافی جنین در رحم ( IUGR )
  3. تولد نوزاد با وزن پایین
  4. مرگ و میربالاتر مادر و جنین
  5. احتمال بالاتر مرگ در اثر خونریزی در حین زایمان
  6. تضعیف سیستم ایمنی مادر و نوزاد

درمان قطعی کم خونی در بارداری :

در صورت تشخیص آنمی در مادر باردار ، درمان کم خونی باید انجام شود .درمان معمولا با مصرف مکمل های آهن انجام می شود. البته علاوه بر اسید فولیک ، آهن از مکمل های ضروری دوران بارداری است که معمولا برای همه مادران باردار تجویز می شود اما در صورت کم خونی قابل ملاحظه ، دوز بالاتری مورد نیاز است. همچنین بعضی از خانمها که مشکل گوارشی مثلا سابقه بیماری سوء جذب و یا جراحی روده و یا کم خونی شدید داشته باشند ، آهن تزریقی توسط هماتولوژیست تجویز می گردد. بهترین درمان کم خونی در بارداری با توجه به شدت کم خونی و شرایط مادر تعیین می شود.

دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی و ای وی اف اصفهان

جهت مشاوره و درمان بیماریهای زنان ، انواع جراحی های زیبایی و درمان ناباروری و تعیین جنسیت ، بصورت حضوری و یا با رزرو نوبت اینترنتی از وبسایت ، مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین