منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان یکی از مشکلات شایع در خانمها می باشد که در همه سنین ممکن است دیده شود.در مورد انواع کیست و درمان قطعی کیست تخمدان در مقالات قبلی مفصل توضیح داده شده است. دراین مطلب قصد داریم به سؤالات مهمی که بسیاری از مراجعین به مطب متخصص و جراح زنان مطرح میکنند پاسخ دهیم. ایا با وجود کیست تخمدان می توان باردار شد؟ آیا کیست تخمدان در دوران بارداری خطری برای مادر و جنین ایجاد نمیکند؟

انواع کیست تخمدان در دوران بارداری:

انواعی از توده ها و کیستهای تخمدان در دوران حاملگی ممکن است دیده شوند . این کیستها معمولا خوش خیم هستند اما مواردی از بدخیمی هم بندرت بوجود می آید.گاهی کیست و یا توده از قبل بارداری وجود داشته و گاهی برای اولین بار در حاملگی ایجاد می شوند.

شایعترین کیست تخمدان دوران بارداری:

شایعترین کیست تخمدان در بارداری ، از نوع کیستهای جسم زرد هستند.کیست جسم زرد تخمدان در اثر واکنش بیش از حد تخمدان به هورمون حاملگی ( HCG ) بوجود می آیند.این کیستها از نوع ساده و معمولا بدون علامت بوده و در اکثر موارد در سایز کمتر از 6 سانت در اوایل بارداری دیده می شوند .
گاهی ممکن است کیست های جسم زرد بسیار بزرگ شوند. در این موارد کیستها معمولا دو طرفه هستند . کیستهای جسم زرد بزرگ معمولا در حاملگی دوقلویی و چند قلویی ، پرکاری تیروئید ، سطح بالای هورمون HCG ، در اثر سندرم OHSS ( درمصرف داروهای محرک تخمدان و درمانهای کمک باروری ) و در مواردی که سایز جفت بزرگ است دیده می شوند .

علایم کیست تخمدان در بارداری:

اکثر کیستهای تخمدان کوچک و بدون علامت می باشند و بطور اتفاقی در سونوگرافی حاملگی تشخیص داده می شوند.علایم کیست تخمدان در دوران حاملگی مانند افراد غیر باردار و شامل درد شکم ، احساس ورم و فشار در لگن ، یبوست و... می باشد . بعضی از کیستها بطور نادر هورمون مردانه ترشح کرده و باعث ریزش موی شدید و ایجاد موی زاید و......می شوند.

خطرات کیست تخمدان در بارداری:

کیست های ساده دوران بارداری معمولا بدون علامت هستند و تا ماه چهارم حاملگی خود بخود پسرفت می کنند و از بین می روند.اما گاهی ممکن است در داخل کیست ، خونریزی ایجاد شود و یا تخمدان در کیستهای بزرگ ، دچار تورشن یا پیچش شود.

درمان کیست تخمدان در بارداری:

همانطور که گفته شد کیست ساده در سایز پنج سانت و کمتر معمولا تا ماه چهارم بارداری از بین می روند. در صورتی که سایز کیست بزرگتر باشد ، تا ماه چهارم از بین نرفته باشد و یا در طی بارداری رشد کند ، متخصص زنان و زایمان شما با انجام سونوگرافی بصورت مکرر آن را پیگیری میکند . وجود علایم فشاری و درد و یا علایم حاد مانند تورشن نیازمند جراحی است که جراح زنان با در نظر گرفتن سن حاملگی و سایر شرایط مادر باردار و با کمترین ریسک اقدام به جراحی مینماید. بعد از جراحی باید تحت نظر متخصص زنان مجرب مراقبت های بارداری لازم انجام شود تا از سقط و زایمان زودرس حتی الامکان پیشگیری شود.

بارداری با کیست تخمدان:

آیا با وجود کیست تخمدان می توان باردار شد؟
به طور کلی باید گفت که معمولا وجود کیست ساده تخمدان منجر به ناباروری و نازایی در زنان نمی شود و مانعی هم برای بارداری نیست. ولی در هر حال نوع کیست تخمدان ، اندازه و سایز کیست و همچنین علایم کیست مهم است .کیست شکلاتی ( اندومتریوما ) و سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است با تاخیر باروری و یا ضعیف شدن تخمدان درفرد همراه باشند.کیست های بی خطر مثل کیست درموئید، کیست های عملکردی و کیست آدنوما، هیچ نقشی در باروری ندارند.، اما بدلیل اینکه ممکن است در دوران بارداری دچار عوارض شوند ، نیازمند درمان بوده و بهترین زمان درمان این کیست ها ، قبل از بارداری است. برای درمان کیست تخمدان قبل از بارداری ، تحت نظر بهترین جراح زنان باشید.

بانوان عزیزکه قصد بارداری دارند می توانند جهت مشاوره و درمان قطعی کیست تخمدان ، تحت نظر یکی از بهترین پزشکان متخصص و جراح زنان اصفهان باشند. کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح فوق تخصص زنان ، زیبایی و نازایی اصفهان ، پذیرای شما عزیزان در زمینه درمان بیماریهای زنان و انواع جراحی زنان ، زایمان ، زیبایی و ناباروری می باشند. جهت رزرو نوبت از صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین