منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان یکی از مشکلات شایع در خانمها می باشد که در همه سنین ممکن است دیده شود.در مورد انواع کیست و درمان قطعی کیست تخمدان در مقالات قبلی مفصل توضیح داده شده است. دراین مطلب قصد داریم به سؤالات مهمی که بسیاری از مراجعین به مطب متخصص و جراح زنان مطرح میکنند پاسخ دهیم. ایا با وجود کیست تخمدان می توان باردار شد؟ آیا کیست تخمدان در دوران بارداری خطری برای مادر و جنین ایجاد نمیکند؟

انواع کیست تخمدان در دوران بارداری:

انواعی از توده ها و کیستهای تخمدان در دوران حاملگی ممکن است دیده شوند . این کیستها معمولا خوش خیم هستند اما مواردی از بدخیمی هم بندرت بوجود می آید.گاهی کیست و یا توده از قبل بارداری وجود داشته و گاهی برای اولین بار در حاملگی ایجاد می شوند.

شایعترین کیست تخمدان دوران بارداری:

شایعترین کیست تخمدان در بارداری ، از نوع کیستهای جسم زرد هستند.کیست جسم زرد تخمدان در اثر واکنش بیش از حد تخمدان به هورمون حاملگی ( HCG ) بوجود می آیند.این کیستها از نوع ساده و معمولا بدون علامت بوده و در اکثر موارد در سایز کمتر از 6 سانت در اوایل بارداری دیده می شوند .
گاهی ممکن است کیست های جسم زرد بسیار بزرگ شوند. در این موارد کیستها معمولا دو طرفه هستند . کیستهای جسم زرد بزرگ معمولا در حاملگی دوقلویی و چند قلویی ، پرکاری تیروئید ، سطح بالای هورمون HCG ، در اثر سندرم OHSS ( درمصرف داروهای محرک تخمدان و درمانهای کمک باروری ) و در مواردی که سایز جفت بزرگ است دیده می شوند .

علایم کیست تخمدان در بارداری:

اکثر کیستهای تخمدان کوچک و بدون علامت می باشند و بطور اتفاقی در سونوگرافی حاملگی تشخیص داده می شوند.علایم کیست تخمدان در دوران حاملگی مانند افراد غیر باردار و شامل درد شکم ، احساس ورم و فشار در لگن ، یبوست و... می باشد . بعضی از کیستها بطور نادر هورمون مردانه ترشح کرده و باعث ریزش موی شدید و ایجاد موی زاید و......می شوند.

خطرات کیست تخمدان در بارداری:

کیست های ساده دوران بارداری معمولا بدون علامت هستند و تا ماه چهارم حاملگی خود بخود پسرفت می کنند و از بین می روند.اما گاهی ممکن است در داخل کیست ، خونریزی ایجاد شود و یا تخمدان در کیستهای بزرگ ، دچار تورشن یا پیچش شود.

درمان کیست تخمدان در بارداری:

همانطور که گفته شد کیست ساده در سایز پنج سانت و کمتر معمولا تا ماه چهارم بارداری از بین می روند. در صورتی که سایز کیست بزرگتر باشد ، تا ماه چهارم از بین نرفته باشد و یا در طی بارداری رشد کند ، متخصص زنان و زایمان شما با انجام سونوگرافی بصورت مکرر آن را پیگیری میکند . وجود علایم فشاری و درد و یا علایم حاد مانند تورشن نیازمند جراحی است که جراح زنان با در نظر گرفتن سن حاملگی و سایر شرایط مادر باردار و با کمترین ریسک اقدام به جراحی مینماید. بعد از جراحی باید تحت نظر متخصص زنان مجرب مراقبت های بارداری لازم انجام شود تا از سقط و زایمان زودرس حتی الامکان پیشگیری شود.

بارداری با کیست تخمدان:

آیا با وجود کیست تخمدان می توان باردار شد؟
به طور کلی باید گفت که معمولا وجود کیست ساده تخمدان منجر به ناباروری و نازایی در زنان نمی شود و مانعی هم برای بارداری نیست. ولی در هر حال نوع کیست تخمدان ، اندازه و سایز کیست و همچنین علایم کیست مهم است .کیست شکلاتی ( اندومتریوما ) و سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است با تاخیر باروری و یا ضعیف شدن تخمدان درفرد همراه باشند.کیست های بی خطر مثل کیست درموئید، کیست های عملکردی و کیست آدنوما، هیچ نقشی در باروری ندارند.، اما بدلیل اینکه ممکن است در دوران بارداری دچار عوارض شوند ، نیازمند درمان بوده و بهترین زمان درمان این کیست ها ، قبل از بارداری است. برای درمان کیست تخمدان قبل از بارداری ، تحت نظر بهترین جراح زنان باشید.

بانوان عزیزکه قصد بارداری دارند می توانند جهت مشاوره و درمان قطعی کیست تخمدان ، تحت نظر یکی از بهترین پزشکان متخصص و جراح زنان اصفهان باشند. کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح فوق تخصص زنان ، زیبایی و نازایی اصفهان ، پذیرای شما عزیزان در زمینه درمان بیماریهای زنان و انواع جراحی زنان ، زایمان ، زیبایی و ناباروری می باشند. جهت رزرو نوبت از صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین