منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / علایم و نشانه های بارداری

علایم و نشانه های بارداری

اولین علامت بارداری :

اولین علامت بارداری معمولا عقب افتادن و تاخیر پریود است. بعضی خانمها ممکن است همزمان با تاخیر پریود دچار لکه بینی و یا حتی مقدار کمی خونریزی شوند .برخی بانوان ممکن است تاخیر پریود نداشته باشند اما خونریزی کمتر از حد معمول و یا دوره پریود کوتاهتر هم باید شک به حاملگی را برانگیزد. نشانه های اولیه بارداری گاهی مشابه علایم قبل از پریود است و همین امر ممکن است در خانمهایی که به دلایل دیگری دچار تاخیر پریود شده اند ، باعث سر درگمی شود.انجام تست بارداری نتیجه را مشخص می کند.

بهترین زمان انجام تست بارداری :

تست خانگی بارداری معمولا اولین و در دسترس ترین تست بارداری است اما گاهی ممکن است حاملگی در مراحل اولیه را نشان ندهد و بصورت کاذب منفی شود. بهترین زمان انجام این تستها یک هفته پس از تاخیر پریود است اما گاهی ممکن است زودتر و یا دیرتر از این زمان مثبت شود ( معمولا در مواردی که تخمک گذاری و لقاح دیرتر اتفاق افتاده ، تست در مراحل اولیه منفی کاذب می شود ) .در مواردی که شک به بارداری قوی است ، قطعیت بارداری و یا عدم ان با انجام ازمایش خون بارداری امکان پذیرمی شود.

علایم اولیه بارداری :

علایم و نشانه های اولیه بارداری در اثر افزایش هورمون پروژسترون و هورمون HCG در بدن ایجاد می شوند.

1- حساس شدن پستان :

یکی از علایم اصلی بارداری ، حساس شدن سینه ها و بوجود آمدن تغییراتی در انهاست. بزرگ شدن ، احساس سنگینی و حساسیت پستانها و نیز پررنگ تر شدن هاله اطراف نوک سینه از علایم اولیه حاملگی است .

2- افزایش دمای بدن:

افزایش دمای پایه بدن در حد نیم درجه باعث احساس گرما ، گرگرفتگی و کلافه شدن خانمهای باردار می شود که در اثر افزایش هورمونهای بارداری در بدن رخ می دهد.این هورمونها در زمان تخمک گذاری هم باعث افزایش دمای بدن می شوند.

3- احساس خستگی و افت انرژی

4- تهوع بارداری :

ویار دوران بارداری معمولا از هفته 8 بارداری شروع می شود و تا هفته 16 بارداری خاتمه می یابد. اما در برخی افراد ممکن است تا سه ماهه دوم هم ادامه یابد.ویار حاملگی معمولا در اوایل صبح بروز می کند و راهکارهای درمان ان هم بسیار ساده است که در مقاله مربوطه توضیح داده شده است.

5- لکه بینی :

لکه بینی و خونریزی در زمان پریود می تواند چند علت داشته باشد . لانه گزینی جنین در داخل رحم ممکن است با لکه بینی همراه باشد. حتی گاهی میزان خونریزی بیشتر بوده و به همین علت بعضی از بانوان مخصوصا اگر دچار بارداری ناخواسته شده باشند ، در مراحل اولیه متوجه بارداری خود نمی شوند. لکه بینی اوایل بارداری یک علت مهم دیگر هم دارد و ان حاملگی خارج رحمی یا حاملگی لوله ای است که در اینصورت مراجعه زودهنگام به متخصص زنان اهمیت دارد. همچنین لکه بینی می تواند علت سقط هم باشد .

6- حساسیت به بو

7- تغییر خلق و خو

8- تغییر الگوی خواب

محاسبه سن حاملگی :

سن حاملگی در بانوانی که پریود منظم دارند ، از تاریخ اولین روز اخرین قاعدگی محاسبه می شود. اما در خانمهایی که تاریخ آخرین پریود خود را فراموش کرده اند و یا قاعدگی نامنظم دارند ، سن حاملگی با انجام سونوگرافی و اندازه گیری سایز جنین مشخص می شود.

اولین مراجعه به متخصص زنان و زایمان :

بعد از مثبت شدن تست بارداری ، اولین مراحعه به متخصص زنان حدود 6-7 هفتگی است . اما در افرادی که سابقه حاملگی پر خطر و یا سقط داشته اند و همچنین خانمهایی که با روشهای کمک باروری مثل ای وی اف باردار شده اند باید به محض مثبت شدن تست ، جهت مراقبت های دوران بارداری ، به یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان زایمان مراجعه کنند.

جهت اقدامات قبل از بارداری و مشاوره و راهنمایی لازم و نیز مراقبت های دوران بارداری می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان زایمان و نازایی اصفهان مراجعه فرمایید . تعیین وقت قبلی بصورت انلاین امکان پذیر است.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین