منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین

عوارض آی وی اف

ای وی اف :

IVF یا همان لقاح ازمایشگاهی یکی از روشهای کمک باروری است که برای تعدادی از زوجهای نابارور مناسب می باشد. این روش به زوجهای ناباروری که به روشهای دیگر درمان ناباروری مانند داروهای تحریک تخمدان و یا آی یو آی پاسخ نداده اند و همچنین زوجهایی که نازایی در انها چند علتی و یا شدید است ( مانند آزواسپرمی ، انسداد لوله های فالوپ ، تخمک اهدایی ، فریز تخمک و... ) ، کمک میکند تا داشتن فرزند را تجربه کنند.اگاهی در مورد مراحل IVF و عوارض ان ، با مشاوره با یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری ، نگرانی زوجها در حین درمان ناباروری را کاهش می دهد و کاهش استرس قطعا در ای وی اف موفق نقش دارد.

مراحل ای وی اف:

مراحل آی وی اف به این صورت است که ، پس از تحریک تخمدان و هنگامی که فولیکولها به تعداد و سایز کافی رسیدند عمل پانکچر انجام شده و تخمک ها پس از فرایند آماده سازی با اسپرم همسر ترکیب شده و جنین چند سلولی تشکیل شده در زمان مناسب یعنی وقتی اندومتر رحم اماده است به رحم منتقل می شود و یا به اصطلاح کاشت جنین انجام می شود. در روش تعیین جنسیت با پی جی دی نیز جنین به همین روش در ازمایشگاه تشکیل می شود.

عوارض آی وی اف :

عوارض آی وی اف ، می تواند مربوط به مصرف داروها و یا خود عمل تخمک گیری باشد. همه افراد عوارض را تجربه نمی کنند. بسیاری از عوارض ، در واقع اثر موقتی داروها ویا خود عمل بوده که ظرف چند روز برطرف می شوند. در درصد بسیار کمی از خانمها ممکن است مشکلات جدی بوجود آید که نیاز به مداخله پزشک فوق تخصص ناباروری دارد و در مورد علایم هشدار دهنده انها هم آگاهی لازم به زوجها داده خواهد شد.

عوارض داروهای نازایی :

داروهای کمک باروری و درمان ناباروری می توانند عوارض جانبی مانند سردرد ، تغییرات خلقی ، گرگرفتگی ، انقباضات شکمی خفیف ، ورم و درد شکم ، نفخ مختصرشکم ، یبوست و حساس شدن پستان ها را ایجاد کنند که موقتی بوده و جای نگرانی نیست. ایجاد کیست ساده تخمدان بعد از پانکچر هم می تواند طبیعی باشد و ظرف یکی دو هفته رفع می شود.
یکی از عوارض مهم داروهای کمک باروری این است که این داروها بندرت در برخی افراد ممکن است باعث تحریک بیش از حد تخمدان شوند. علایم سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ( OHSS ) شامل نفخ و ورم شکم ، تهوع و استفراغ ، کاهش میزان ادرار ،تنگی نفس ، کیست های متعدد تخمدان و جمع شدن مایع در لگن باشد . این علایم خفیف یا شدید بوده و در بسیاری موارد قابل کنترل و قابل پیشگیری هستند .

عوارض پانکچر :

همانطور که قبلا هم توضیح داده شد ، تخمک گیری طی یک بیهوشی سبک و کوتاه مدت انجام می شود. ممکن است بعضی خانمها پس از پانکچر دچار لکه بینی یا درد مختصر شکم شوند که طبیعی بوده و با کمی استراحت و مصرف یک عدد مسکن مانند شیاف یا قرص استامینوفن برطرف می شود. اما در موارد بسیار نادراحتمال آسیب به روده ، مثانه و عروق لگنی و خونریزی و عفونت وجود دارد.

آیا ای وی اف باعث یائسگی زودرس می شود؟

بعضی بانوان تصور میکنند که چون تعدادی فولیکول در یک سیکل ای وی اف رشد میکنند از تعداد کلی فولیکولهای انها کاسته شده و ذخیره تخمدان کم شده و در نهایت دچار یائسگی زودرس شوند . تعداد فولیکولهای تخمدان یک خانم بطور طبیعی حدود چهار صد هزارمی باشد و عمل پانکچر باعث کاهش قابل ملاحظه تعداد انها نمی شود و در این مورد هم جای نگرانی نیست .

آیا بچه های حاصل از ای وی اف طبیعی هستند؟

جنین های آزمایشگاهی نسبت به جنین های ماحصل بارداری طبیعی از نظر سلامت و هوش فرقی ندارند و چه بسا بهتر هم باشند. چون بهترین و با کیفیت ترین جنین ها برای انتقال به رحم انتخاب می شوند . ناهنجاری جنینی هم بیش از بارداری طبیعی نخواهد بود و آزمایشات سلامت جنین و انومالی اسکن طبق روال طبیعی انجام خواهد شد.

آیا داروهای نازایی باعث سرطان در آینده می شوند ؟

داروهای نازایی باعث افزایش هورمون استروژن در بدن می شوند . اینکه آیا این مورد باعث افزایش احتمال سرطان رحم ، سرطان پستان یا تخمدان در خانمها می شود نیاز به پاسخی مبسوط تر دارد که در مقاله داروهای نازایی و سرطان مفصل توضیح داده شده است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش درمان نازایی و تعیین جنسیت و نیز ای وی اف ناموفق ، می توانید با خانم دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان مشاوره داشته باشید . نوبت دهی مطب بصورت اینترنتی و از صفحه اصلی سایت رسمی دکتر منصوره پژمان منش امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

درد لگن در خانمهادرد لگن در خانمها

درد لگن ممکن است دوره ای و سیکلیک بوده ( یعنی ارتباط منظمی بین سیکل قاعدگی و درد وجود داشته باشد ) و یا همیشگی و غیر مرتبط با پریود باشد.در بسیاری ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین