اندومتریوز شرایطی است که در ان بافت طبیعی داخل رحم (اندومتر) در خارج از رحم رشد میکند که اصطلاحا به ان اندومتریوز گفته میشود. محل شایع ان روی تخمدان ، لوله ها ، جلو و پشت رحم و روده ها می باشد. عده ای از خانمهای مبتلا ممکن است بدون علامت باشند وعده ای با درد لگنی یا با تاخیر بارداری مواجه شوند. شیوع آن در کل جامعه حدود 10./. است .

مکانیسم :
علت و مکانیسم اصلی این بیماری ناشناخته است اما فرضیه های متعددی مطرح شده اند. یکی از پذیرفته شده ترین این فرضیه ها تئوری برگشت خون قاعدگی ازطریق لوله ها از رحم به لگن است که باعث انتقال و جایگزین شدن بافتهای رحمی روی اعضای لگنی وایجاد علایم میشود.

علایم بیماری :
این اختلال بسته به شدت درگیری اعضای لگن ، درجات متعددی دارد . علایم بیماری هیچ ارتباطی به وسعت بیماری ندارد. ممکن است بیماری خفیف علایم شدیدی داشته باشد و بالعکس .
1- شایعترین علامت ، درد است گرچه ممکن است عده ای از خانمها علامتی نداشته باشند.
درد های لگنی موقع پریود ، ویا در طول مدت سیکل ، در طی رابطه جنسی و یا بعد از آن و یا حتی با حرکات روده و موقع ادرار کردن باعث آزار فرد مبتلا میشود.
2- لکه بینی قبل از شروع قاعدگی
3- تاخیردر بارداری و ناباروری به علت اسیب به تخمدان ولوله ها.
4- علایم گوارشی شامل درد ، تهوع و استفراغ ، نفخ شکم ، سیری زودرس و تغییر عادات اجابت مزاج
5- کیستهای تخمدان که بدلیل تجمع خون غلیظ به آنها کیست شکلاتی گفته میشود و با سونوگرافی قابل تشخیص است.

عوامل خطر :
آندومتریوز در تمام سنین از نوجوانی تا یائسگی می تواند رخ دهد اما در سنین باروری بیشتر است. به نظر می رسد جزء ژنتیکی نیز در بروز این بیماری نقش داشته باشد و میزان ابتلا در بستگان درجه یک فرد مبتلا 7 برابر بیشتر است . همینطور در افرادی که سیکل قاعدگی کوتاه مدت، خونریزی شدید قاعدگی و یا تنگی کانال سرویکس دارند و نیز افراد زایمان نکرده وآنهایی که سابقه جراحی های قبلی داشتهاند میزان بروز آندومتریوز بالاتر است . لازم به یادآوری است مصرف زیاد گوشت قرمز و چربی نیز از عوامل خطر محسوب می شوند .

تشخیص :
تشخیص بیماری عمدتا براساس علایم صورت میگیرد و یا در صورت وجود کیست در سونوگرافی مشخص میشود. اما تشخیص قطعی با عمل جراحی ( لاپاراسکوپی ) است.اندومتریوز ممکن است خفیف ، متوسط یا شدید باشد که در نوع شدید معمولا چسبندگیهای وسیع اعضای لگنی (رحم ، لوله ، تخمدان و روده ها ) به هم ایجاد میشود اما شدت علایم ارتباطی به وسعت و شدت بیماری ندارد.بطوریکه ممکن است بیماری خفیف باعث علایم و درد های شدیدتری شود.
ادامه مطلب ( پیشگیری و درمان ) را در بخش دوم مطالعه فرمایید....