منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / عوارض بارداری در سن بالا

عوارض بارداری در سن بالا

حاملگی در سن بالا :

امروزه بنا به دلایل مختلف ، زوجها باروری خود را به تعویق می اندازند و در سنین بالا اقدام به بارداری می کنند . با توجه به اینکه با افزایش سن ، قدرت باروری مخصوصا در بانوان کم می شود ، و بارداری در سن بالا نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد ، توصیه ما بعنوان پزشک فوق تخصص ناباروری این است که زوجها به محض اینکه شرایط فرزند اوری را داشتند ، جهت بارداری اقدام کنند.

علل بارداری در سن بالا :

بارداری در سنین بالا به دلایل مختلفی صورت می گیرد. امروزه با بالا رفتن سن ازدواج در خانمها ، سن اولین بارداری هم بالا رفته است. از طرفی تعدادی از زوجها ، به علت شرایط اقتصادی ، تحصیلی ، بیماری و طی دوره درمان ، شغلی و.... بارداری را به تعویق انداخته و پس از سالها استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری ، در سنین بالا جهت بارداری اول و یا آوردن دومین و سومین فرزند اقدام می کنند . همچنین ناباروری زوجها هم عاملی است که باعث می شود ، پس از درمان نابروری ، بارداری گاهی در سنین بالا اتفاق افتد.

بهترین سن باروری :

بهترین سن بارداری در خانمها بین 20 تا 30 سال می باشد . چرا که بانوان از نظر فیزیکی و ....در بهترین شرایط قرار دارند. با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ، کاهش کیفیت اسپرم ، ناباروری و خطر اوتیسم نیز افزایش می یابد.

خطرات حاملگی در سن بالای مادر :

علت اینکه متخصصین زنان تأکید بر بارداری در سنین پایین ( بالای 18 سال ) دارند ، این است که بارداری در سن بالا برای مادر باردار و همچنین برای جنین عوارض و خطراتی دارد . این خطرات عبارتند از :

دوقلویی :

به علت تغییر درمیزان هورمونهای زنان در سن بالای مادر ، احتمال ازاد شدن دو تخمک همزمان ، احتمال حاملگی دوقلویی بیشتر است . اما از ان طرف عوارض بارداری دوقلویی و خطرات آن نیز در سن بالای مادر بیشتر است.

زایمان زودرس :

احتمال زایمان زودرس در حاملگی سن بالا نسبت به بارداری در سنین پایین تر ، بیشتر اتفاق می افتد.

ناهنجاری کروموزومی :

با افزایش سن مادر و کاهش کیفیت تخمک ، احتمال مشکلات کروموزومی در تخمک و جنین افزایش می یابد . به همین میزان احتمال سقط اوایل بارداری بدلیل ناهنجاری کروموزومی جنین زیادتر است.

سندرم داون :

احتمال ایجاد سندرم داون مخصوصا با سن بالای مادر ( بالای 35 سال ) بیشتر است. احتمال ابتلای جنین به سندرم داون در مادران بالای 40 سال حدود یک در هر صد بارداری می باشد.

دیابت بارداری :

احتمال ابتلا به دیابت بارداری در سن بالا بیشتر از سایر سنین است. ابتلا به دیابت و فشار خون کنترل نشده می تواند باعث مرگ جنین در داخل رحم شود.

سقط جنین :

سقط مخصوصا در سه ماه اول بارداری بدلیل همان نقایص کروموزومی در سنین بالا شایعتر است. همچنین حاملگی پوچ ، حاملگی مول و تشکیل نشدن قبل جنین نیز در مادران با سن بالا بیشتر است.

فشار خون حاملگی :

با بالا رفتن سن مادر احتمال ابتلا به فشار خون افزایش می یابد. فشار خون بالا نیز خطرات و عوارضی از جمله محدودیت رشد جنین در داخل رحم ( IUGR ) ، زایمان زودرس ، وزن کم نوزاد در هنگام تولد و...، به همراه دارد.

خونریزی از جفت :

خونریزی در بارداری ، در سه ماهه سوم بارداری بدلیل جدا شدن زود رس جفت از دیواره رحم و یا جفت سر راهی ، در سنین بالا محتمل تر است.

جفت سر راهی :

احتمال ایجاد جفت سر راهی ( محل جفت در دهانه رحم ) در سن بالای 35 سال بیشتر است که خود احتمال سزارین را بیشتر می کند.

نوزاد با وزن بالا یا وزن پایین :

احتمال وزن کم نوزاد بدلیل زایمان زودرس و یا IUGR و وزن بالا ( ماکروزمی ) بدلیل دیابت ، در مادرانی که حاملگی در سن بالا دارند ، بیشتر است.

سزارین :

احتمال سزارین در سن بالا بدلیل عوارض دوران بارداری بیشتر است. اما عوارض سزارین هم در سن بالا بدلیل اضافه وزن ، احتمال چسبندگی در صورت سابقه جراحی های قبلی و عفونت مزمن ، بیماریهای زمینه ای مانند دیابت و فشار خون ، میوم رحمی و... بیشتر محتمل است.

شرایط بارداری در سن بالا در مقاله بعدی توضیح داده خواهد شد.

بانوان عزیزی که به هر دلیل با افزایش سن دچار ناباروری و یا تاخیر در باروری شده اند می توانند جهت دریافت مشاوره در مورد بارداری در سن بالا و انجام مراقبت های قبل از بارداری ، به مطب دکتر منصوره پژمان منش ، جراح زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان مراجعه نمایند. شماره تماس 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین