منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / تشکیل نشدن قلب جنین

تشکیل نشدن قلب جنین

سقط فراموش شده :

سقط فراموش شده یکی از شایعترین انواع سقط جنین در زنان بوده و به مواردی اطلاق می شود که جنین داخل کیسه حاملگی تشکیل شده اما ضربان قلب در سونوگرافی دیده نمی شود. در واقع قلب جنین تشکیل شده اما پس از مدتی از کار افتاده است. علت اینکه به آن سقط فراموش شده می گویند این است که مادر هیچ علامتی از جمله درد و خونریزی ندارد و از چنین اتفاقی بی اطلاع است .

تشخیص سقط فراموش شده :

عدم تشکیل قلب جنین در اوایل بارداری و یا سقط فراموش شده ، در سونوگرافی بطور اتفاقی تشخیص داده می شود. این اتفاق معمولا در اوایل بارداری ( حدود 6 هفتگی ) و یا قبل از سه ماهه اول حاملگی می افتد . هرچه سن حاملگی بالاتر رود احتمال ایست قلب جنین و سقط کمتر می شود. جهت اطمینان از عدم ضربان قلب جنین ، دو سونوگرافی که با فاصله و توسط دو فرد متفاوت انجام شده باشد ، ضروری است.

علایم سقط فراموش شده :

همانطور که اشاره شد معمولا مادر باردار هیچ علامتی از خونریزی و درد ندارد تنها ممکن است بعضی خانمها برطرف شدن علایم بارداری مانند تهوع و استفراغ و ویار حاملگی و یا سبک شدن پستانها را ذکر کنند. ممکن است چند هفته از مردن جنین داخل رحم گذشته و مادر متوجه آن نشده باشد. گاهی ممکن است لکه بینی قهوه ای رنگی وجود داشته باشد که برای تشخیص سقط ، تیپیک نیست.

علل تشکیل نشدن قلب جنین :

علل سقط فراموش شده یا تشکیل نشدن قلب جنین بطور کامل مشخص نیست اما گاهی اختلالات کروموزومی جنین باعث عدم تشکیل قلب جنین و یا عدم رشد جنین می شوند. علل مادری شناخته شده که ممکن است باعث سقط شوند شامل :

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که مادر دچار علایم خونریزی ، درد شکم و یا کاهش علایم بارداری شود باید به متخصص زنان مراجعه کند. حتی در صورتی که علامتی هم نداشته باشد ، پس از تشخیص زنده نبودن جنین در سونوگرافی و اطمینان از ضربان نداشتن قلب ، برای انجام سقط باید به بهترین متخصص زنان مراجعه کرده تا روند سقط در اسرع وقت انجام شود ، مخصوصا اگر مدت زمانی از مردن جنین گذشته باشد. زیرا ماندن محصولات حاملگی فاقد حیات در رحم ممکن است مشکلاتی برای مادر ایجاد کند.

بهترین درمان سقط :

انجام سقط بدون خونریزی امکان پذیر نیست. گاهی مادر خود دچار درد و انقباض رحم و خونریزی شده و سقط بطور خودبخود انجام می شود. گاهی لازم است القا سقط برای جنین مرده در بیمارستان و با تجویز دارو برای خروج ساک حاملگی و جنین مرده انجام شود. در صورتی که تمام محتویات کیسه حاملگی و جفت بطور کامل صورت نگیرد ( سقط ناقص ) و بقایای حاملگی در سونوگرافی گزارش شود ، باقیمانده جفت با عمل کورتاژ در اتاق عمل خارج می شود.

بهترین زمان بارداری بعد از سقط:

پس از انجام کامل سقط ، در صورتی که سقط در اوایل بارداری و زیر سه ماه رخ داده باشد ، پس از دو ماه پیشگیری از حاملگی ، می توان جهت بارداری اقدام کرد. البته لازم است در این مدت تحت نظر پزشک فوق تخصص نازایی و سقط باشید و در صورت سابقه سقط مکرر ، آزمایشات و بررسی های لازم انجام شود. هر چه سن حاملگی بالاتر باشد باید مدت بیشتری را تا اقدام به بارداری مجدد صبر کنید ( 4-3 ماه ). احتمال عود این مشکل در بارداری بعدی وجود دارد ولی میزان آن کم است و خوشبختانه شانس بارداری موفق در افرادی که سابقه سقط دارند بالاتر از وقوع مجدد سقط است.

درمان سقط در اصفهان:

در صورتی که با مشکل سقط مکرر و یا سابقه سقط در بارداری قبلی مواجه بوده و نگران نتیجه بارداری بعدی هستید می توانید جهت مشاوره و بهترین راهکارهای درمان به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص سقط و نازایی اصفهان مراجعه فرمایید . دریافت نوبت اینترنتی از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین