منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری زنان / اختلال سیستم ایمنی و ناباروری

اختلال سیستم ایمنی و ناباروری

سیستم ایمنی :

یکی از علل ناباروری و سقط مکرر ، عوامل ایمونولوژیک یا عوامل مربوط به سیستم ایمنی است. سیستم ایمنی بدن وظیفۀ دفاع از بدن در برابر حمله عوامل خارجی مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها را دارد. اما گاهی سیستم ایمنی ، بافت‌های بدن را به‌عنوان عامل مهاجم شناسایی می‌کند و به آنها حمله می‌کند. به این وضعیت بیماری خودایمنی گفته می‌شود. اختلال سیستم ایمنی به معنای ضعف ایمنی نیست ، بلکه به معنای اختلال عملکردی در اعضای مختلف بدن است.

بیماریهای خود ایمنی :

اختلالات سیستم ایمنی علت واحد و مشخصی ندارند و مجموعه‌ای از عوامل ، از جمله زمینه ژنتیکی ، فاکتورهای محیطی و سبک زندگی می‌ توانند در بروز این اختلالات نقش داشته باشند. همچنین، وضعیت روحی و استرس‌ها هم می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. برخی از بیماری‌های خودایمنی مانع بارداری می‌شوند . مانند بیماری لوپوس و آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم ( التهاب مفاصل ) ، بیماری کرون و سلیاک ( بیماریهای التهابی سیستم گوارش ) ، بیماری هاشیماتو ( مربوط به تیروئید ) و.....

اختلال سیستم ایمنی و بارداری :

جنین از ترکیب تخمک زن و اسپرم مرد بوجود می آید و بنابراین نیمی از جنین متعلق به پدر است که برای بدن مادر غریبه و نا آشنا محسوب شده و ممکن است سیستم ایمنی بدن مادر به آن واکنش نشان ‌دهد. در یک بارداری موفق ، سیستم ایمنی بدن مادر، جنین را پذیر با آن سازگار می کند. اما اگر سیستم ایمنی بدن مادر به هر دلیل نتواند خود را با جنین تطبیق دهد ، آن را پس می زند . این پس زدن ممکن است از همان ابتدا رخ داده و مانع لانه‌ گزینی جنین شود یا پس از وقوع بارداری رخ دهد و به سقط جنین منجر شود. همین امر می تواند باعث ناباروری و ای وی اف ناموفق شود و حتی در صورت انتقال جنین با کیفیت به رحم ، نتیجه منفی شود.

اختلال ایمنی و سقط مکرر:

اختلال سیستم ایمنی یکی از عوامل سقط جنین محسوب می شود. سقط جنین به علت عوامل ایمنولوژیک گرچه چندان شایع نیست اما معمولا باعث سقط سه ماهه اول می شود. در مواردی هم ممکن است به سقط سه ماهه دوم منجرشود.

اختلال ایمنی و ناباروری :

هنگامی که جنین تشکیل می‌شود باید موادی را برای کمک به لانه‌ گزینی تولید کند. وقتی جنین این مواد و پروتئین ها را تولید می‌کند مادر نیز در پاسخ موادی را تولید می‌کند تا لانه ‌گزینی اتفاق بیفتد. در واقع بارداری حاصل مکالمه و تعامل بین مادر و جنین است. در برخی موارد شکست لانه‌ گزینی ناشی از این است که یا جنین آن مواد را تولید نمی‌کند یا مادر پاسخ نمی‌دهد . در درمان ناباروری ، ای وی اف ناموفق یکی از مواردی است که باید بررسی ها و آزمایشات ایمنولوژی هم درخواست شود.

مشاوره ایمنولوژی :

بانوانی که با مشکل سقط مکرر یا ناباروری به پزشک فوق تخصص زنان مراجعه کرده و تحت بررسی قرار می گیرند ، در مواردی مشاوره ایمنولوژی درخواست می شود. مشاوره ایمونولوژی در موارد سقط مکرر یا شکست مکرر لانه‌ گزینی در درمان ناباروری و یا همان ای وی اف ناموفق ضروری است. اگر سن خانم زیر ۳۵ سال باشد، پس از سه بار سقط یا شکست لانه‌ گزینی و اگر بیش از ۳۵ سال باشد ، پس از دو بار سقط یا شکست لانه‌ گزینی جنین، مشاوره ایمونولوژی ضروری است.

فوق تخصص ناباروری و سقط مکرر اصفهان :

همانطور که اشاره شد ، با توجه به سن و سابقه بارداری ، ناباروری ، سقط و ای وی اف ناموفق و با توجه به نظر پزشک معالج ، پس از بررسی های لازم ، ممکن است آزمایشات و مشاوره ایمنولوژی درخواست شود. بهترین زمان مراجعه به پزشک فوق تخصص ناباروری و سقط مکرر ، دو ماه قبل از اقدام به بارداری و یا انتقال جنین به رحم است. در طی مشاوره قبل از بارداری ، شرح حال کامل از بارداری و درمان های قبلی گرفته شده و مدارک بیمار بررسی می شود. وضعیت رحم ( با هیستروسکوپی ) ، ازمایشات لازم از نظر کم خونی و کم کاری تیروئید و ....انجام می شوند . سپس در صورت لزوم ، به ایمنولوژیست ارجاع داده می شوند. در بهترین مراکز درمان ناباروری و سقط مکرر اصفهان ، با همکاری بهترین پزشکان فوق تخصص نازایی و سقط مکرر ، مشاوره ژنتیک و ایمنولوژی نیز انجام می شود.

بهترین درمان اختلال سیستم ایمنی :

پس از انجام مشاوره و آزمایشات لازم ، نوع نقص سیستم ایمنی تشخیص داده شده و بهترین درمان اختلال سیستم ایمنی ، از قبل از بارداری شروع می شوند . گاهی لازم است داروها توسط متخصص ایمنولوژی در طی بارداری نیز تجویز شوند.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره در زمینه سقط مکرر ، تعیین جنسیت ، ای وی اف موفق و درمانهای ناباروری می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان مراجعه فرمایید. رزرو نوبت از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اشرف اسدی [ 1402-05-21 ]
خانم دکتر مهربون خانم دکتر پژمان منش . ازتون ممنونم. سابقه سه بار سقط داشتم که به لطف خدا و کمک شما باردار شدم و الان پسرم دو ساله هست. دستتون را میبوسه.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین