منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / عوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

اختلالات جفت :

انواع مختلف جفت که در مقاله قبل توضیح داده شد ممکن است طبیعی بوده و بارداری بدون هیچ عارضه ای ادامه یابد و یا ممکن است بدلیل اختلالات جفت ، بارداری با عارضه همراه باشد. اختلالات جفتی به علت محل لانه گزینی و یا شکل جفت ، رسوب املاح و یا بدلیل اختلال گردش خون جفت ایجاد می شوند. ناهنجاری های جفت ارتباطی به ناهنجاری های مادرزادی رحم ندارند.

عوارض ناهنجاری جفت :

انواع ناهنجاری های جفت در بارداری و پیامدهای ان در برخی موارد باعث می شوند حاملگی پر خطر محسوب شده که نیازمند مراقبت ویژه متخصص زنان و زایمان است. شایعترین انواع جفت که با عارضه همراه هستند عبارتند از :

جفت فرعی :

ممکن است در حین زایمان جفت اصلی خارج شده اما جفت فرعی در گوشه ای از رحم گیر افتاده و خارج نشود . در اینصورت خونریزی پس از زایمان رخ داده و منجر به کورتاژ جفت می گردد.

جفت حلقوی :

در موارد بسیار نادر ، جفت بصورت حلقوی یا نعل اسبی است که بافت قسمت مرکزی جفت وجود ندارد. جفت حلقوی با احتمال بیشتر خونریزی قبل از زایمان ، خونریزی بعد از رایمان و حتی IUGR همراه است.

جفت دایره ای :

در اوایل بارداری ممکن است در سونوگرافی ، جفت بصورت دایره ای گزارش شود. در ادامه بارداری و با رشد رحم ، جفت در وضعیت طبیعی قرار می گیرد. جفت دایره مانند در اوایل حاملگی مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند.

جفت پایین :

در اوایل بارداری ، جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار از رابطه جنسی و فعالیت سنگین و ورزش خودداری کند . در صورتی که موقعیت جفت تغییر نکرده و با رشد رحم ، باز هم جفت پایین باشد، ممکن است عوارضی مانند خونریزی در نیمه دوم بارداری ایجاد شود.

جفت سرراهی :

وقتی جفت روی دهانه رحم قرار داشته باشد ، به آن جفت سرراهی گفته می شود. جفت سرراهی هم ممکن است دلیل خونریزی نیمه دوم بارداری باشد. در صورتی که جفت سر راهی تا اواخر حاملگی بافی بماند ، زایمان طبیعی خطرناک بوده و باید سزارین انجام شود.

چسبندگی جفت :

یکی از عوارض سزارین ، چسبندگی جفت است. در مواردی که در بارداری بعدی ، جفت به محل قبلی سزارین چسبیده باشد ، پس از زایمان نوزاد ، خروج جفت با مشکل مواجه شده و یا خونریزی زیادی ایجاد می کند.

جفت کلسیفیه :

رسوب کلسیم در بافت جفت در 10 درصد تمام جفت ها در اواخر بارداری ایجاد می شود. اما در خانمهای سیگاری بیشتر و شدیدتر دیده می شود. ممکن است خونرسانی جفت در این موارد کمتر از حد طبیعی شود.

نارسایی جفت :

خونرسانی جفت بدلایلی ممکن است مختل شده وباعث قطع کامل خونرسانی جفتی شود . اختلال خونرسانی جفت در افزایش فشار خون و مسمومیت حاملگی دیده می شود. مهم ترین عوارض و خطرات اختلال خونرسانی جفت عبارتند از :

تشخیص ناهنجاری جفت :

در طی مراقبت های بارداری تحت نظر متخصص زنان ، سونوگرافی های روتین بارداری انجام شده و علاوه بر رشد و وزن جنین و میزان مایع امنیوتیک و...، یکی از مهمترین مواردی که به آن دقت می شود ، محل جفت است. در صورتی که هر کدام از اختلالات جفتی وجود داشته باشند ، سونوگرافی اضافه تر جهت پیگیری وضعیت جفت و نیز سونوگرافی رنگی انجام می شود.

با انتخاب بهترین متخصص زنان و زایمان در اصفهان ، جهت مراقبت های دوران بارداری و زایمان ، می توانید دوران بارداری را بدون نگرانی سپری کنید.
مشاوره با دکتر منصوره پژمان منش متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ای وی اف و تعیین جنسیت اصفهان با رزرو نوبت از طریق وبسایت و یا حضوری امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم [ 1402-11-29 ]
خانم دکتر عالی عالی و کامل توضیح دادید. خیلی دوستون دارم و سایت و پیج شما را با اشتیاق دنبال میکنم.موفق باشید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مکمل های ضروری دوران بارداریمکمل های ضروری دوران بارداری

کمبود این ویتامین ها در زنان و بویژه در دوران بارداری ، بدلیل نیاز مادر و جنین ، و با توجه به اینکه تأمین ویتامین ها بطور کامل و صرفا از طریق تغذیه ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین