منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / باروری و ناباروری / اقدامات قبل از بارداری (2)

اقدامات قبل از بارداری (2)

مشاوره قبل از بارداری :

بهتر است قبل از باردار شدن ، حتی اگر سابقه بارداری داشته اید ، توسط متخصص زنان ویزیت شوید و چکاپ های لازم را انجام دهید.اگر در بارداری قبلی دچار سقط ، ناباروری ، زایمان زودرس ، IUGR ، حاملگی مول ، حاملگی خارج رحمی بوده و یا بارداری پر خطر داشته اید حتما با یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان مشاوره قبل از بارداری را انجام دهید تا دوران بارداری را به سلامت طی کنید.همجنین قبل از تصمیم به بارداری در سن بالا ، باید با متخصص زنان خود مشورت کنید.

سلامت دهان و دندان :

دوران بارداری زمانی است که مادر باردار باید مراقبت بیشتری نسبت به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشد . یک چهارم زنان در سنین باروری ، مشکلات دهان و دندان دارند و به همین دلیل لازم است قبل از اقدام به بارداری ، به دندانپزشک مراجعه کنند.

زنان باردار به چند دلیل در معرض خطر بالاتر پوسیدگی دندان قرار دارند :

ترک سیگار و الکل :

الکل و تنباکو برای جنین بسیار مضر هستند . چون باعث سقط شده ، رشد جنین را در دوران بارداری و سپس در دوران نوزادی تحت تأثیر قرار می دهند و نیز باعث مشکلات جسمی نوزاد می شوند . مصرف سیگار همچنین بر ذخیره تخمدان ، کیفیت تخمک و قدرت باروری زنان و نیز کیفیت اسپرم هم اثر منفی دارد. به همین دلیل بر ترک سیگار و الکل قبل از اقدام به بارداری ، در زنان و در مردان توصیه شده است.

کاهش وزن :

چاقی و اضافه وزن ، باعث مشکلات متعددی در بارداری میشود مثل دیابت بارداری ، فشار خون بارداری و مسمومیت حاملگی و... بنابراین اگر دچار اضافه وزن هستید ، بهترین زمان برای کاهش وزن ، قبل از بارداری است.

واکسیناسیون قبل از بارداری:

بعضی از واکسن ها در دوران بارداری ممنوع هستند و در صورتی که خانمی قبل از بارداری واکسینه نشده و مصونیت و ایمنی کافی را نداشته باشد ، ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیری شود. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به بارداری ، واکسیناسیون خود را کامل کنید و در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

بعنوان مثال اگر خانم بارداری در دوران کودکی به ویروس سرخجه مبتلا نشده و واکسن سرخجه را هم دریافت نکرده باشد ، باید قبل از بارداری در مورد تزریق واکسن سرخجه و بررسی ایمنی بدن با پزشک متخصص زنان مشورت کند. زیرا اگر خانم بارداری مبتلا به سرخجه شود ، ویروس آن از طریق جفت به جنین رسیده و جنین را دچار ناهنجاریهای شدید فیزیکی و ذهنی شدید می کند.

مصرف داروها قبل از بارداری :

در صورتی که داروی خاصی مصرف میکنید ، حتما در جلسه مشاوره با متخصص زنان خود ، مطرح کنید . بعضی از داروها نه تنها جزو داروهای ممنوع دوران بارداری هستند ، بلکه مصرف آنها باید مدتی قبل از اقدام به بارداری ، قطع شود. در صورتی که دچار بیماری جسمی و یا مشکلات روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی هستید ، حتما قبل از اقدام به بارداری با پزشک مربوطه مشاوره و در مورد وضعیت بیماری و بهترین زمان بارداری ، راهنمایی بگیرید.

مصرف بهترین مکمل بارداری :

مصرف برخی مکملها مانند اسید فولیک از سه ماه قبل از بارداری باید شروع شوند. مصرف مکمل آهن ، ویتامین دی و مولتی ویتامین هم در صورت نیاز توسط پزشک ، تجویز می شوند. در صورت ابتلا به کم خونی ، درمان کم خونی فقر اهن نیز باید انجام شود.

تغذیه قبل از بارداری :

بهترین توصیه برای تغذیه قبل از بارداری ، داشتن تغذیه سالم و در واقع الگوی صحیح تغذیه است . بهتر است نوشیدن قهوه و کافئین را به حداقل برسانید و سعی کنید نوشیدنی های بدون کافئین جایگزین کنید. مصرف قند و چربی را کم کنید تا بتوانید وزن متعادل و مناسبی داشته باشید .سعی کنید از مواد غذایی مصنوعی و بسته بندی که مواد نگهدارنده دارند ، کمتر استفاده کنید.

ورزش :

ورزش نه تنها به شما کمک میکند که به وزنی ایده آل برسید ، بلکه اندام و بدن شما را برای بارداری و زایمان آماده و ورزیده می کند. در طول بارداری نیز می توانید با شرکت در کلاسهای مخصوص ، به ورزشهای مجار دوران بارداری ادامه دهید.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان وزایمان و فوق تخصص ناباروری اصفهان ، آماده ارایه مشاوره و اقدامات قبل از بارداری به شما مادران عزیز می باشد. جهت رزرو نوبت در صفحه اصلی سایت ، کلیک کنید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین