منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آی وی اف / بایدها و نبایدهای کاشت جنین

بایدها و نبایدهای کاشت جنین

سؤالات شایع کاشت جنین :

کاشت جنین یا انتقال جنین به رحم مرحله نهایی ای وی اف محسوب می شود . کاشت جنین در رحم با استفاده از جنین تازه ، یعنی چند روز بعد از پانکچر تخمدان انجام می شود یا جنین فریز و یا جنین اهدایی بعد از اماده سازی اندومتر به رحم منتقل می شود. در هر دو صورت مراقبت های قبل و بعد از انتقال جنین لازم است و دستورات و داروهای لازم توسط پزشک فوق تخصص ناباروری شما تجویز می شود. در این مقاله به سؤالات شایعی که شما عزیزان مطرح می کنید پاسخ خواهیم داد .

بعد از انتقال جنین ، استراحت مطلق لازم است ؟

در مورد میزان استراحت بعد از کاشت جنین در مقاله های قبلی اشاره کرده ایم. جابجایی از روی تخت ، حدود 15-10 دقیقه بعد از منتقل شدن جنین به رحم مانعی ندارد. در طی چند روز بعدی تنها استراحت نسبی توصیه می شود . بعد از آن انجام فعالیت روزانه سبک تا جایی که شخص احساس راحتی داشته باشد مانعی ندارد و فرد فقط باید از انجام فعالیت سنگین خودداری کند.

رابطه جنسی بعد از کاشت جنین :

تا زمان انجام تست بارداری نباید رابطه جنسی داشته باشید مخصوصا اگر تعیین جنسیت با پی جی دی انجام شده باشد. در صورت مثبت شدن آزمایش بارداری ، بهتر است تا زمان سونوگرافی قلب جنین ، از رابطه جنسی پرهیز کنید تا وضعیت ساک بارداری و قلب جنین و جغت مشخص شود.

لکه بینی بعد از کاشت جنین :

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد:
1- لانه گزینی جنین در دیواره رحم
2- عبور کاتتر حاوی جنین از داخل دهانه رحم
3- وجود پولیپ داخل حفره رحم یا دهانه رحم
4- اسیب دیواره رحم
5- افت سطح هورمون بدلیل تغییر دوز دارو

تا چه زمانی باید داروها را مصرف کرد؟

داروهای تجویز شده بعد از انتقال جنین باید بی کم و کاست ادامه یابند. از تغییر خود سرانه دوز داروها و کم و زیاد کردن و یا قطع کردن آنها خودداری کنید. داروها را باید تا زمان انجام ازمایش حاملگی ( حدود 17-16 روز بعد از کاشت جنین ) مصرف کنید و در صورت مثبت شدن تست حاملگی ، لازم است بازهم داروها را ادامه دهید.

آیا می توان بجای آمپول پروژسترون از شیاف یا قرص استفاده کرد ؟

تزریق عضلانی آمپول پروژسترون بر مصرف سایر پروژسترون ها مانند قرص و شایف ارجحیت دارد. اما اگر خانمی با تزریق عضلانی دچار عوارضی مانند آبسه در محل تزریق شود ، با نظر پزشک فوق تخصص ای وی اف خود می تواند از سایر انواع دارو استفاده کند.

بوتاکس و لیزر موی زاید بعد از انتقال جنین :

انجام اقدامات مختلف زیبایی بعد از کاشت جنین باید با مشورت پزشک معالج شما باشد. اما توصیه های ذیل بطور کلی باید رعایت شوند :

آیا رفتن به دندانپزشکی بعد از کاشت جنین مجاز است؟

مراقبت های دوران بعد از انتقال جنین ، همانند دوران بارداری است . در واقع شخص باید با احتمال بارداری ، کارهای غیر مجاز در بارداری را انجام ندهد. اقدامات دندانپزشکی باید قبل از کاشت جنین انجام شود.

آیا می توان بعد از انتقال جنین به استخر رفت ؟

استحمام و دوش گرفتن کوتاه مدت در روزهای اول بعد از انتقال جنین بلامانع است..بعد از کاشت جنین ، از رفتن به استخر بدلیل احتمال عفونت واژن اکیدا خودداری کنید.

در صورت ناباروری و یا ای وی اف ناموفق و یا بروز هر گونه مشکل بعد از کاشت جنین ، می توانید از مشاوره و راهنمایی دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زیبایی و فوق تخصص ای وی اف و تعیین جنسیت اصفهان بهره بگیرید.
نوبت دهی از طریق وبسایت امکان پذیر می باشد. شماره تماس 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الناز جون [ 1403-01-01 ]
خانم دکتر پژمان منش مهربون. شما بی نظیرید و با دلسوزی با بیماران برخورد میکنید . از خدا برای شما سلامتی و موفقیت می خواهم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تغییر جنسیتتغییر جنسیت

آنچه مسلم است این است که فرد از زمانی که تغییرات هورمونی قبل از بلوغ شروع می شوند ، تغییرات و تفاوتهایی مانند تمایل غیر طبیعی به همجنسان را ... ادامه مطلب

مکمل های ضروری دوران بارداریمکمل های ضروری دوران بارداری

کمبود این ویتامین ها در زنان و بویژه در دوران بارداری ، بدلیل نیاز مادر و جنین ، و با توجه به اینکه تأمین ویتامین ها بطور کامل و صرفا از طریق تغذیه ... ادامه مطلب

جراحی هودکتومیجراحی هودکتومی

جراحی هودکتومی در واقع یکی از جراحی های زیبایی واژن محسوب شده که هم جنبه زیبایی و هم جنبه درمانی دارد. این جراحی مزایایی دارد وقبل از آن باید مشاوره ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین