منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی

خطرات بند ناف


بند ناف :

بند ناف از یک طرف به ناف جنین و از طرف دیگر به جفت متصل است. بند ناف حاوی سه رگ ( دو سرخرگ و یک سیاهرگ ) بوده و پل ارتباطی میان مادر و جنین می باشد. اکسیژن و مواد غذایی از طریق بند ناف به جنین می رسد. در اوایل بارداری کیسه زرده تغذیه جنین را بر عهده دارد . بعد از آن ، بند ناف کم کم شکل گرفته و نقشی حیاتی در تغذیه جنین بر عهده می گیرد. اما متاسفانه مستعد تحت فشار قرار گرفتن ، انسداد و پیچ خوردگی است .همانطور که در مقالات پیشین در مورد عوارض ناهنجاری های جفت توضیح داده شد ، بند ناف هم می تواند دچار اختلالاتی باشد که در این مقاله به ان می پردازیم.

انواع ناهنجاری ها وخطرات بند ناف :

اختلالات بند ناف شامل طول بند ناف ، تعداد عروق بند ناف ، پیچ خوردگی بند ناف ، گره های بند ناف و یا نحوه و محل اتصال بند ناف به جفت می باشد. هر کدام از این ناهنجاری ها ، ممکن است با عوارضی همراه بوده و بارداری را به یک حاملگی پرخطر تبدیل کنند. در این شرایط مراقبت تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان می تواند عوارض را به حداقل برساند.

اختلال طول بند ناف :

طول بند ناف و قطر آن در افراد مختلف متفاوت بوده که در بسیاری موارد طبیعی می باشد. طول بند ناف بوط طبیعی بین 37 تا 70 سانتی متر است ( تا پایان بارداری طول آن بطور متوسط به 60-55 سانتی متر می رسد ) . طول بند ناف به تحرک جنین ، میزان مایع دور جنین و وراثت بستگی دارد.اگر بند ناف بسیار کوتاه و یا بسیار بلند باشد ممکن است باعث ایجاد شرایطی ویژه و حتی خطرناک در بارداری و زایمان گردد.

بلند بودن غیر طبیعی بند ناف:

بلند بودن بیش از حد بند ناف ممکن است با عوارضی در بارداری همراه باشد .بلند بودن بند ناف می تواند باعث محدودیت رشد جنین ، پیچیده شدن بند ناف دور گردن جنین ، پرولاپس بند ناف ، اختلال در خونرسانی به جنین ، مرگ جنین در داخل رحم و.... شود. همچنین دیده شده که ناهنجاری های جنینی در موارد بلند بودن بیش از حد بند ناف بیشتر بوده است.

کوتاه بودن غیر طبیعی بند ناف :

خطرات کوتاه بودن بیش از حد بند ناف شامل افزایش احتمال IUGR ( محدودیت رشد جنین در داخل رحم ) ، زجر جنین ، ناهنجاری جنینی و مرگ جنین در داخل رحم می باشد.

پبچ خوردگی بند ناف :

در اکثر موارد عروق بند ناف بصورت مارپیچی از میان بند ناف عبور می کنند. تعداد پیچ های کم یا زیاد تر عروق بند ناف ممکن است با زایمان زودرس ، زجر جنین ، دفع مکونیوم و... همراه باشد.

شریان بند نافی منفرد :

همانطور که گفته شد بطور طبیعی در بند ناف یک سیاهرگ و دو سرخرگ یا شریان وجود دارد. شایعترین اختلال عروقی بند ناف ، شریان نافی منفرد است .
در یک چهارم مواردی که یک شریان نافی وجود دارد ، اختلال کروموزومی همزمان نیز دیده می شود ( حدود 50-10 درصد موارد ) . در زنان مبتلا به دیابت ،تشنج ، پره اکلامپسی یا همان مسمومیت حاملگی ، خونریزی قبل زایمان و اختلال حجم مایع دور جنین نیز میزان بروز بند ناف تک شریانی افزایش می یابد. شریان نافی منفرد در سونوگرافی های دوران بارداری ( معمولا بعد از 18 هفتگی ) قابل تشخیص است. البته بند ناف تک شریانی در جنین هایی که در آزمایشات سلامت جنین ، ناهنجاری ندارند ، مشکل خاصی ایجاد نمی کند و باعث IUGR نمی شود .

اختلال محل اتصال بند ناف به جفت :

بطور طبیعی بند ناف به مرکز جفت چسبیده است اما در برخی موارد اتصال غیر طبیعی به محلی دیگر از جفت باعث عوارض جنینی و نیز مشکلاتی در زایمان می گردد.

عوارض ناهنجاری های بند ناف ، پیچ خوردن بند ناف دور گردن و .....در مقاله بعدی توضیح داده خواهد شد.

جهت مراقبت های دوران بارداری ، مشاوره و درمان بیماریهای زنان و زیبایی و ناباروری می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش ، از بهترین پزشکان جراح زنان و زایمان و زیبایی و فوق تخصص ای وی اف و تعیین جنسیت مراجعه فرمایید.
03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرانارویی [ 1403-03-22 ]
مشکل من تعیین جنسیت پسراست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تغییر جنسیتتغییر جنسیت

آنچه مسلم است این است که فرد از زمانی که تغییرات هورمونی قبل از بلوغ شروع می شوند ، تغییرات و تفاوتهایی مانند تمایل غیر طبیعی به همجنسان را ... ادامه مطلب

عوارض وازکتومی در مردانعوارض وازکتومی در مردان

مردانی که وازکتومی بعنوان قطعی ترین روش ضد بارداری ،به آنها پیشنهاد می شود ، نگران عوارض و خطرات آن و نیز از دست دادن قوای جنسی خود هستند و ... ادامه مطلب

تکرر ادرار در خانمهاتکرر ادرار در خانمها

گاهی تکرر ادرار بصورت مکرر و دایمی رخ داده ، بطوریکه خواب و فعالیت روزانه و زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. تکرر ادرار ممکن است با ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین